Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Protester mot EU-förslag om skatt på biobränslen

EU-kommissionen vill i sitt förslag till omarbetat enmergiskattedirektiv beskatta alla typer av biodrivmedel. Foto: Ulo Maasing.

Alla typer sv biobränslen ska beskattas. Det skriver EU-kommissionen i det förslag till energiskattedirektiv som man presenterade i veckan. EU-kommissionen vill att såväl flytande som fasta biobränslen beskattas. Förslaget möts av starka protester från svenskt håll.

Skatterna på biobränslen finns i EU-kommissionens förslag till omarbetat energiskattedirektiv (klicka här för att ta del av förslaget).

Direktivet har hittills endast gällt miniminivåer för fossila bränslen och för elskatt, men kommissionen föreslår nu att också alla förnybara bränslen ska beläggas med minimiskatt. Undantag ska kunna beviljas vid elproduktion och för avancerade biodrivmedel. Biodrivmedel från åkergrödor ska beläggas med hög skatt jämförbar med skatten på fossila drivmedel.

– EU-kommissionen föreslår att det införs skatt på alla typer av biobränslen, både flytande biobränslen och fasta biobränslen. Den nya och ökade beskattningen av förnybara och hållbara biobränslen, är förvånande och skapar osäkerhet för investerare. Det kommer tveklöst att försvåra omställningen och öka användningen av fossila bränslen. Det är helt fel tidpunkt att öka beskattningen på förnybara energislag när omställningen måste skyndas på. Det är helt enkelt oacceptabelt, säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund reagerar också starkt på EU-kommissionens förslag.

– EU-kommissionen kommer nu med en rad förslag som är viktiga för den svenska bussbranschen. Vi arbetar nu med att tillsammans med andra svenska organisationer analysera konsekvenserna, både på kort och lång sikt. Vi arbetar också med att i samtal och direkta möten informera svenska företrädare och svenska EU-parlamentariker från alla partier om läget – mycket av det som nu presenteras är just förslag och nu ska det till en politisk process innan det blir skarp lagstiftning.

– Men klart är att inställningen till biodrivmedel skiljer sig åt mellan norra Europa och övriga Europa. I Norden har vi generellt en positiv syn på biodrivmedel till skillnad från övriga medlemsländer inom EU, vilket vi anser är bekymmersamt. Vi delar Svebios synpunkt det är helt fel tidpunkt att föreslå ökad beskattningen på förnybara energislag nu, när omställningen måste skyndas på. Den svenska bussbranschen leder omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Idag kör över 85% av svenska bussar på fossilfria drivmedel, till stor del tack vare biodrivmedel som HVO. En utveckling som nu riskerar att brytas, kommenterar Anna Grönlund.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)