Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Skattebefriade biodrivmedel viktiga – långsiktigt beslut behövs”

Johan Wadman, vd, Svensk Kollektivtrafik: Långsiktiga beslut om skattefrihet på flytande biodrivmedel behövs. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionens godkännande av Sveriges ansökan om förlängd skattebefrielse för höginblandade flytande biodrivmedel (klicka här) är ett viktigt och mycket positivt besked för kollektivtrafikbranschen. Det anser Svensk Kollektivtrafik. Beslutet innebär att exempelvis biodiesel är fortsatt skattefritt. ”Men nu krävs ett långsiktigt beslut för att inte kollektivtrafiken ska drabbas av en kostnadsbomb”, menar Svensk Kollektivtrafik.

– De regionala kollektivtrafikmyndigheterna leder i dag utvecklingen mot en fossilfri transportsektor. Över 92 procent av kollektivtrafiken med buss körs i dag med förnybara drivmedel eller el och den utvecklingen har möjliggjorts genom skatteundantaget på höginblandad och ren HVO, RME och biogas, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Han betonar att en fortsatt skattebefrielse är en viktig förutsättning för att svensk kollektivtrafik ska kunna fortsätta arbetet för att få helt fossilfria transporter.

– Nu gäller det att fortsätta med att säkra skattebefrielsen långsiktigt. För att kollektivtrafiken i Sverige inte ska drabbas av en kostnadsbomb måste vi undvika Utfasningsutredningens förslag att ta bort skatteundantag för flytande höginblandade biodrivmedel snarast och inkludera dem i reduktionsplikten. Om det förslaget genomförs kommer kollektivtrafikens kostnader stiga med 760 miljoner kronor per år i ett läge då kollektivtrafiken redan går miljardförluster, säger Johan Wadman.

– Regeringen måste öka sina ansträngningar för att få ett beslut om skattebefrielse som sträcker sig flera år framåt, gärna till år 2030

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)