Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men också från andra delar av världen. Denna gång: Holländska Ebusco satsar på börsen; Volvos nya elbuss testas i Colombia; Elbussladdning misstänks ha orsakat storbrand.
Nederländerna: Den holländska elbusstillverkaren Ebusco siktar på en börsnotering de närmaste veckorna. Företagets stamaktier ska då registreras och börja handlas på Euronext i Amsterdam. Genom att på det sättet få in mer kapital vill Ebusco forcera sin internationella expansion och sin tillväxtstrategi med sikte på den snabba elektrifieringen av stadsbussmarknaden i världen. Ebusco räknar med att genom börsnoteringen få in omkring 300 miljoner euro, drygt tre miljarder kronor, vilket företaget idag är värderat till.
Ebusco grundades 2012 och har de senaste åren redovisat en snabb tillväxt. Från 2018 till 2020 ökade omsättningen med 116 procent och omsatte drygt 100 miljoner euro förra året (drygt en miljard kronor) och hade då en rörelsemarginal på 27 procent.
Företagets nyaste elbussmodell, Ebusco 3.0, uppges vara cirka 27 procent lättare än närmaste konkurrents bussar. Räckvidden är upp till 575 kilometer och bussen beräknas av företaget ha en livslängd på 25 år.
Ebusco har hittills levererat 346 batteribussar till sju europeiska länder och hade i månadsskiftet en orderbok på 232 bussar.
Colombia: Volvos nya elbusschassi BZL Electric som den svenska busstillverkaren nyligen lanserade (klicka här) ska snart testas i Colombia, Sydamerika, där Volvo Bussar har varit på plats i mer än 20 år.
Det nya chassit är avsett för en global marknad, men ska inte säljas på marknader där Volvo redan har sin kompletta elbuss. Chassit finns för såväl enplansbussar som för dubbeldäckare. Tidigt nästa år ska Volvo BZL Electric börja marknadsföras i Colombia, testas hos operatörer och presenteras för olika aktörer som är inriktade på elektromobilitet.
Tyskland: De första undersökningsresultaten gällande en storbrand i en bussdepå i tyska Stuttgart pekar på att branden startats i samband med laddningen av en elbuss uppger polisen i Stuttgart. Branden bröt ut på kvällen den 30 september i en depå som tillhör lokaltrafikföretaget i Stuttgart, SSB.
Utredarna har kommit till den slutsatsen sedan man kontrollerat data från systemet för brandlarm med tillhörande temperatursensorer. Enligt polisen måste dock vidare undersökningar göras för att klarlägga den exakta brandorsaken, men den teori som polisen arbetar efter är att branden orsakats av ett tekniskt fel.
Vid branden totalförstördes 25 bussar. SSB har elbussar från såväl Mercedes-Benz som från Volvo, men det har inte uppgetts vem som tillverkat den buss där branden startade. 60 bussar räddades undan lågorna av anställda vid SSB. Totalt är 140 bussar stationerade vid depån.
Lämna ett svar