Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Marknadsdebut för Solaris bamsetrådbuss

Solaris har fått sin första order på den 24 meter långa versionen av trådbussen Trollino. Foto: Solaris.

Busstillverkaren Solaris kan nu räkna in nya framgångar för sin extra stora trådbuss Trollino. Företaget har nu fått sin första order på den dubbelledade, drygt 24 meter långa Trollino 24. Det är lokaltrafikföretaget i Slovakiens huvudstad Bratislava som har beställt de första 16 exemplaren av bussen. Nyligen blev det klart att Tide Bus Danmark (klicka här) har beställt fjorton dubbelledade batterielektriska bussar byggda på samma plattform för trafik i Ålborg.

De sexton bamsetrådbussarna ska rulla ut på Bratislavas gator i mitten av 2023. Bussen har två motorer på vardera 160 kW. På den mellersta delen av bussen finns batteripaket monterade på taket. Dessa laddas när bussen kör under luftledning, vilket gör att bussen kan köra sträckor på upp till cirka tio kilometer på sträckor där luftledning saknas. Föraren kan växla mellan batteridrift och drift på el från luftledning genom att bara trycka på en knapp.

Passagerarkapaciteten är 160 personer, varav 60 sittande. Passagerarräknare finns placerade ovanför dörrarna som är placerade 2-2-2-2-2. Det ger möjlighet till mycket snabb av- och påstigning och därmed korta hållplatsuppehåll.

Luftkondiotionering, WiFi, invändig LED-belysning, USB-uttag ingår i utrustningen, liksom sex externa videokameror och nio övervakningskameror inne i bussen.

Lokaltrafiken i Tallinn överväger nu om man ska köpa in dubbelledade trådbussar från Solaris som ett alternativ till spårvagnar. Just nu testas i Tallinn en sådan trådbuss (klicka här).

Solaris är en av de största trådbusstillverkarna i Europa och har sedan 2001 levererat över 1 700 trådbusssar till trafikföretag i 18 europeiska länder. Bland dessa finns Sverige och Landskrona.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)