Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen: Undvik kollektivtrafiken – bussföretagen efterlyser bättre stöd

Redan från onsdagen införs nya rekommendationer om restriktioner meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten på en presskonferens på tisdagseftermiddagen.

Undvik att resa med kollektivtrafiken om det är möjligt. Och om det inte går att undvika trängsel när man åker kollektivt bör munskydd användas. Det uppmanade regeringen när man på tisdagseftermiddagen höll en pressträff. Där presenterade regeringen tillsammans med Folkhälsomyndigheten sin åtgärdsplan för införande av smittskyddsåtgärder mot bakgrund av den ökande smittspridningen av covid-19. Folkhälsomyndigheten uppmanade också de ansvariga för kollektivtrafiken att behålla turtätheten. ”Nu måste regeringen ta upp nya stödåtgärder till branschen”, säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.

Vid pressträffen presenterade regeringen en rad åtgärder i en trestegsplan, där de tre stegen styrs av hur mycket smittspridningen och belastningen på sjukvården ökar.

De första steget i åtgärdsplanen börjar gälla redan på onsdagen, den 8 december. För kollektivtrafiken innebär det en rekommendation att om möjligt avstå från att resa kollektivt. Om man reser med kollektivtrafiken bör man undvika trängsel, exempelvis genom att resa vid tider då belastningen på kollektivtrafiken är mindre. Går det inte att undvika trängsel i kollektivtrafiken bör munskydd användas.

Ansvaret för att rekommendationerna följs ligger på den enskilde, inte på trafikföretagen eller de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

– När människor nu uppmanas att själva ta ansvar för att undvika miljöer med trängsel och att bära munskydd vid trängsel i kollektivtrafiken, kan budskapen för den enskilde resenären upplevas som motstridiga. Landets trafikföretag å sin sida hamnar i en situation där man kan och ska fortsätta köra trafik samtidigt som enskilda resenärer i stigande utsträckning kan komma att kan välja att avstå sina resor skriver Sveriges Bussföretag i en kommentar.

Under hela pandemin har den svenska kollektivtrafiken bidragit till att samhället fungerat, men det har lett till stora förluster i sektorn. Jämfört med 2019 minskade biljettintäkterna i den svenska kollektivtrafiken med 7,2 miljarder kronor 2020. Förluster som under 2021 kommer växa till 7,3 miljarder kronor enligt Svensk Kollektivtrafiks och SKR:s senaste prognos.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Regeringen måste ta initiativ till en diskussion med företrädare för regionala kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretagen för nya stödåtgärder till landets kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

– Mot bakgrund av detta och i ljuset av dagens besked vill vi att regeringen nu tar initiativ till en diskussion med företrädare för regionala kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretagen för nya stödåtgärder till landets kollektivtrafik så att vi kan säkerställa en robust kollektivtrafik för framtiden, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

För de företag som kör bussar i turist- och beställningstrafik och i kommersiell linjetrafik, som expressbussar, kan regeringens rekommendationer innebära att människor helt avstår att åka på bokade resor. Här uppmanar Sveriges Bussföretag regeringen att snabbt ta initiativ till att nu återinföra de stöd som tidigare funnits, men även att se över möjligheten till direkta och riktade stöd till särskilt utsatta branscher inom besöksnäringen. Transportföretagen och Sveriges Bussföretag har tidigare lämnat flera förslag på sådana åtgärder, såsom riktat stöd till avställda turistbussar och att upphöra med att ta ut skatt på avställda bussar, framhåller Sveriges Bussföretag.

– De företag som kör bussarna har redan tömt sina kassor och många överlever inte en ny nedgång utan snabbt insatta stödåtgärder. Samtidigt är många av de företag som idag kör bussar i turist- och beställningstrafik en viktig resurs när tågen står och de är ofta en förutsättning för att idrottsrörelsen, kultursverige samt landets destinationer och besöksmål ska kunna välkomna människor åter i linje med rådande krav för exempelvis vaccinationspass som regeringen redan infört.

– Vi och våra medlemsföretag har under pandemin hållit i och hållit ut. För att bevara möjligheten till kollektiva resor i framtiden behöver regeringen nu inte bara budgetera för att återinföra stödåtgärder såsom omställningsstöd – de behöver införas nu. Dagens besked från regeringen innebär inga skarpa restriktioner men ger människor en signal som kan leda till att färre väljer att ta bussen redan i morgon, vilket självklart påverkar företagen direkt. För att vi ska kunna bevara kapacitet i hela den svenska kollektivtrafiken behöver landets bussföretag och andra aktörer i kollektivtrafiken stöd här och nu, betonar Anna Grönlund.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)