
Skånetrafiken, Nobina och Malmö stad gör en storsatsning på kollektivtrafiken. Bland annat ska 94 dubbelledade elbussar från Van Hool sättas i trafik. Foto: Lars Dareberg.
De närmaste tio åren görs en storsatsning på kollektivtrafiken i Malmö. Som resultat av ett nytt samverkansavtal mellan Skånetrafiken och trafikföretaget Nobina kommer busstrafiken i Malmö att utvecklas kraftigt de kommande åren. Fem nya MalmöExpresslinjer tillkommer och dagens MalmöExpress 5 byggs ut. Linjerna ska trafikeras med 24-meters, helelektriska dubbelledade bussar. Därmed blir Malmö en av de första städerna i Europa som har 24-meters elbussar i trafik. Sedan tidigare finns sådana bland annat i Nantes, Frankrike.
När utbyggnaden av de nya MalmöExpressenlinjerna är komplett kommer 94 helelektriska 24-metersbussar att vara i trafik i staden. Dagens MalmöExpressen linje 5 körs med hybridbussar. Utbyggnaden är i linje med med det storstadsavtal som Region Skåne och Malmö stad ingått med regeringen om kollektivtrafiksatsningar och 28 550 nya bostäder.

De pusslar ihop framtidens kollektivtrafik i Malmö: Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande i Malmö, Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Skåne samt Saman Tondnevis. affärsområdeschef för buss på Skånetrafiken. Foto: Lars Dareberg.
I samverkan med Malmö stad har Skånetrafiken och Nobina höjt ambitionsnivån när det gäller kollektivtrafiken. Helt nya trafiklösningar där bästa möjliga framkomlighet i staden nu och i framtiden är en central faktor.
Tillsammans ska parterna arbeta med trafikplaneringen för hela dygnet och samordningen mellan linjer för att få rätt utbud anpassat efter resenärernas behov. Samarbete kommer att ske kring detaljerad tidtabellplanering och nya tekniska hjälpmedel för att nå hög punktlighet. Skånetrafiken och Nobina kommer även att titta på resmönster och resbehov och när det behövs göra justeringar av linjesträckningar, hållplatsplaceringar och turtäthet för att förbättra för resenärerna.
Avtalet mellan parterna gäller från den 12 december 2021 och kommer att sträcka sig till juni 2027. I samband med detta så förlängs även trafikavtalen Malmö C och Malmö Södervärn med tre år, från juni 2024 till juni 2027. Det sammanlagda värdet på det utökade samverkansavtalet är cirka 2,1 miljarder kronor på tre år.
– I takt med att Malmö växer utvecklar vi kollektivtrafiken för att fler ska kunna resa ännu mer bekvämt, snabbt och smidigt. Våra resenärer gör redan ett hållbart val genom att resa kollektivt och med dessa nya fordon blir resan en ännu viktigare insats för att minska utsläppen. Jag är stolt över att vi är först ut i landet med en så omfattande elektrifiering av storstadstrafiken, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Skåne.
Redan i juni nästa år startar trafiken på den nya MalmöExpressen, linje 8. Sträckan Lindängen – Hermodsdal – Västra Hamnen kommer att trafikeras av 21 stycken, 24 meter långa, fullelektriska BRT-bussar från belgiska Van Hool. Under kommande år förstärks Malmötrafiken med totalt fyra nya busstråk anpassade för MalmöExpressen-linjer, med god framkomlighet och plats för fler resenärer.
– Malmö ska vara Europas smartaste trafikstad. Utvecklad teknik för att läsa data gör det lättare att förstå vad som passar resenärerna i kollektivtrafiken och hjälper oss att planera rutter, hållplatser och service. Med tysta, eldrivna expressbussar och trivsamma hållplatser gör vi tillsammans kollektivtrafiken till ett självklart val för alla som inte har möjlighet att cykla eller gå, säger Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande i Malmö.
– Det här är en väldigt viktig satsning för att minska segregationen och att föra människor och områden närmare varandra.
Saman Tondnevis är affärsområdeschef för buss på Skånetrafiken. Han lyfter vikten av framkomlighet.
– Genom god infrastruktur får busstrafiken likvärdiga förutsättningar som personbilarna och då skapar vi tillsammans en ännu mer attraktiv kollektivtrafik. Detta i sin tur gör så alla fordon inklusive personbilarna får plats i staden, bilköerna och antal fordon i rörelse minskar, vilket leder i sin tur till en tystare och tryggare stad som har mer grönområden, bostäder och näringsverksamheter än gator och parkeringsplatser, säger han.
Parterna är också överens om ambitionen att påbörja trafik med självkörande fordon i minst ett område i Malmö. Ett förslag på lokalisering och genomförande kommer att presenteras redan under 2022. Därutöver genomförs en kraftansträngning för att med ny teknik förbättra punktligheten i hela stadstrafiken.
— Att möta Skånetrafikens höga ambitioner kommer att kräva mycket av oss. Det känns oerhört spännande, vi ser fram emot att få kavla upp ärmarna och arbeta ännu hårdare med Malmös utveckling, säger Magnus Af Petersens, marknadsdirektör på Nobina.

Så kommer linjenätet för MalmöExpressen att se ut. Den preliminära tidsplanen för utbyggnaden ser ut så här: 2022: MalmöExpressen 8; 2024: MalmöExpressen 4; 2024: MalmöExpressen 5 – med ny kollektivtrafikbro över hamnbassängen; 2027: MalmöExpressen 2 – med ny trafik till Nyhamnen; 2027: MalmöExpressen 8 2029: MalmöExpressen 10.
Lämna ett svar