Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första vätgasbussen till Nobina

Nobina i Danmark har tagit emot sin första vätgasdrivna bränslecellsbuss.

Nordens största bussoperatör, Nobina, har nu tagit emot sin första vätgasdrivna bränslecellsbuss. Bussen sätts i trafik den här månaden i det trafikuppdrag som Nobina har från Movia som är huvudman för busstrafiken i Köpenhamnsregionen.

Bussen, en CaetanoBus H2.Cty Gold är en tolvmeters låggolvsbuss med aluminiumkaross och tre dörrar. Den är utrustad med en bränslecell på nominellt 60 kW från Toyota, ett litiumjonbatteripaket på 44 kWh samt en drivlina från Siemens med en maxeffekt på 180 kW.

Bränslecellen producerar den energi som driver bussens elmotor. I batteripaketet lagras oanvänd energi från bränslecellen liksom bromsenergi. Vätgastankarna har en total kapacitet på 37,5 kilo vilket ger bussen en räckvidd på mer än 400 kilometer på en tankning.

För ett år sedan köpte Toyota in sig i CaetanoBus efter att redan tidigare ha levererat sin bränslecellsteknik till den portugisiska busstillverkaren (klicka här).

CaetanoBus har levererat elbussar och bränslecellsbussar till flera städer i Europa.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)