Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kollektivtrafiken och pandemin: Uthållighet och framtidstro trots mindre stöd

Kristoffer Tamsons, ordförande för SL, Mälardalstrafik och Svensk Kollektivtrafik: Människor kommer att vilja resa och mötas även i framtiden.

Trots att resandet med kollektivtrafiken har minskat kraftigt under pandemin går det att vinna tillbaka resenärerna, även om resandet inte blir som innan pandemin. Om det rådde en bred enighet på ett seminarium som Stockholms Handelskammare arrangerade på måndagen. Samtidigt konstaterade deltagarna att myndigheter och regering i Sverige under pandemin har ställt upp med mindre stöd till kollektivtrafiken än vad som har varit fallet i många andra länder.

– De svenska myndigheterna och regeringen håller i restriktionerna med en udd riktad mot kollektivtrafiken som vi inte ser på andra håll i världen. På andra håll har man gett stöd till kollektivtrafiken på ett sätt som vi inte har sett i Sverige. Till och med USA har gjort större procentuella insatser än Sverige när det gäller att säkra kollektivtrafiken igenom och efter pandemin, sa Kristoffer Tamsons (M), ordförande för SL, Mälardalstrafik och Svensk Kollektivtrafik.

Men Kristoffer Tamsons uttryckte en stark tro på kollektivtrafikens framtid, tros dagens kris.

Eva Tiséus, Transdev.

– Initialt kommer människor inte att resa lika mycket eller på samma sätt som innan. Men människor vill resa, vill vara mobila, mötas. Det är inget som en pandemi eller statliga restriktioner kan ändra på annat än tillfälligt.

– Nu ska vi inte darra på manschetten och ge upp den linje vi haft, utan vi ska se till att kollektivtrafiken i vår region ska fortsätta att vara en internationell förebild, sa Kristoffer Tamsons.

Tre av landets största bussoperatörer, Keolis, Transdev och Nobina deltog också på seminariet liksom MTR Nordic som bland annat kör Stockholms tunnelbana och Mälartåg, det vill säga regionaltågen i Mälardalsregionen.

David Erixon, Nobina.

Samtliga delade Kristoffer Tamsons bild av att Sverige i ett internationellt perspektiv gett mindre stöd till kollektivtrafiken under pandemin, likaså i det budskap som myndigheter och regering gått ut med.

– Istället för att fokusera på att få människor att använda munskydd eller visa hänsyn uppmanade man till att inte resa. Och det räcker med att titta på våra nordiska grannländer när det gäller hjälp och ekonomiskt stöd till kollektivtrafiken, sa David Erixon, chef Public Affairs & Kommunikation vid Nordens största bussoperatör, Nobina.

Stefan Gustavsson, Keolis.

De övriga företrädarna för operatörerna instämde.

Man blickade också framåt och tog upp frågan om vad som krävs för att locka tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken.

– De undersökningar som vi har gjort under hela pandemin visar att de flesta kommer att återvända till kollektivtrafiken. Men det finns en del som vi måste jobba aktivt med att vinna tillbaka, sa Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige.

David Erixon tog bland annat upp framkomligheten för kollektivtrafiken som en nyckelfaktor.

– Om resan med bussen eller annan kollektivtrafik går snabbare än biresan, då väljer man kollektivtrafiken.

Stefan Gustavsson, vice vd och produktionsdirektör på Keolis Sverige, konstaterade att en undersökning som Keolis gjort i Stockholm visar att det går att fördela resandet under trafiktopparna mer än idag. Det skulle minska trängseln och göra kollektivtrafiken mer attraktiv.

Även Henrik Dahlin, vd för MTR Nordic, menade att det går att locka tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken, delvis med hjälp av aktiva marknadsinsatser.

– Det gäller också att vara uthållig när det gäller trafiken. Vi vet att uthållighet gör att människor kommer tillbaka.

David Erixon tog även upp digitaliseringen och de möjligheter denna ger.

– Pandemin har varit ett digitalt träningsläger för oss alla här i landet. Det öppnar för nya biljettyper, kombinerad mobilitet och nya lösningar.

Här kan du se seminariet i sin helhet:

 

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)