Den 25–27 oktober i år är det äntligen dags för Nordens absolut viktigaste mötesplats för alla verksamma inom kollektivtrafikbranschen – Persontrafik. Dagsläget är cirka 110 utställare anmälda till mässan, uppger Anders Rudestad på Stockholmsmässan. Nya erfarenheter, tuffa utmaningar och nya lösningar har vuxit fram under pandemin. Vi har talat med två företrädare för organisationerna bakom mässan, Anna Grönlund, branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag samt Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik inför årets mässa.
Text: Belkis Larsson
Den 9 februari togs majoriteten av restriktionerna mot COVID-19 bort vilket betyder att kollektivtrafiken kan återgå till normalläge. Johan Wadman berättar att på grund av de tidigare restriktionerna har kollektivtrafiken tappat mycket ekonomiskt, resandet har minskat och förtroendet påverkats.
– Det är inget fel på produkten eller tjänsten, men vi måste ändå lite grann få tillbaka vårt förtroende. Och vi ska ta nästa stora steg i klimatomställnigen där en stor del av transportsektorn ska bli fossilfri 2030. Här ligger Sveriges kollektivtrafik bra till eftersom buss och tåg är i princip fossilfria idag, säger Johan Wadman.
Den stora utmaningen de närmaste åren är, menar de båda, istället att ta marknadsandelar från det motoriserande resandet.
– Branschen löser många av de problem som man söker svar på idag kring klimatutmaning, tillgänglighet, inkludering. Vi behöver att beslutsfattare förstår vilket formidabelt verktyg kollektivtrafiken är för att skapa hållbara samhällen och en hållbar framtid, säger Anna Grönlund.
Detta är frågor som kommer att lyftas och diskuteras på Persontrafik. En annan utmaning som de båda menar är viktig att ta upp är frågan om rekrytering.
– Hur får vi in ny personal som kan ta vid och vara med när vi ska expandera och utveckla den här branschen, undrar Johan Wadman.
Anna Grönlund framhåller att genom att träffas kan man inspireras och utbyta lärdomar, få nya idéer och hitta nya innovativa lösningar. Johan Wadman är inne på samma linje och menar att det är viktigt att inte underskatta den sociala interaktionen. På Persontrafik kan man möta nya kontakter, träffa branschkollegor, leverantörer och beställare. Persontrafik erbjuder också ett gediget seminarieprogram med en mängd intressanta föredrag som du inte får missa.
Lämna ett svar