Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Glädjande besked om reseavdrag”

Lars Sandberg, analytiker på Svensk Kollektivtrafik: Förslaget om ändrat reseavdrag är glädjande. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

På torsdagen kommer regeringen att lägga ett förslag om att ersätta dagens reseavdrag med en färdmedelsneutral och avståndsberoende skattereduktion. Det meddelade finansminister Mikael Damberg (S) på en presskonferens på måndagen (klicka här). ”Ett glädjande besked efter årtionden av kritik mot att reseavdraget minskar kollektivtrafikresande, ökar klimatutsläppen och leder till omfattande fusk”, anser branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

– Förslaget är en rättvisereform som kommer minska klimatutsläppen, jämna ut de regionala skillnaderna och pressa ned fusket och felen. Med en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion kommer alla pendlare beskattas lika, oavsett om de tar bilen, kollektivtrafiken, cykeln eller samåker till jobbet och det leder i sin tur till ökat kollektivtrafikresande och minskade utsläpp. Genom skattereduktion i stället för avdrag blir skattelättnaden lika mycket värd för alla, säger Lars Sandberg analytiker på Svensk Kollektivtrafik.

Svensk Kollektivtrafik pekar på att dagens reseavdrag är värt 20 procent mer för höginkomsttagare än för låg- och medelinkomsttagare.

Eftersom män i genomsnitt tjänar mer än kvinnor och löner är högre i storstadsregioner ökar förslaget jämställdheten och minskar de regionala skillnaderna, menar organisationen. Dessutom pekar Svensk Kollektivtrafik på att skillnaderna mellan stad och landsbygd minskas ytterligare genom att systemet kommer att bli mer generöst utanför storstadskommunerna.

– När tidsvinstregeln tas bort minskas fusket och felen, som kostar 2,4 miljarder kr varje år. Det motsvarar över 40 procent av kostnaderna för reseavdraget, kommenterar Lars Sandberg.

På torsdag skickar regeringen förslaget till Lagrådet. Därefter ska det behandlas av riksdagen för att träda i kraft den 1 januari nästa år.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)