
Holländska VDL ska leverera 16 elbussar av den nya generationens Citea till Braunschweig i Tyskland, en av Europas pionjärstäder när det gäller elbussar. Foto: VDL.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: VDL säljer elbussar till pionjärstad; En kortis från en tillverkare av långa elbussar; Paketlösning för elbussar från Mercedes-Benz; Ny, fransk bränslecellsbuss lanseras.
Tyskand: Busstillverkaren VDL har fått en order på sexton batteribussar från tillverkarens helt nya generation Citea som från grunden är byggd med en elektrisk drivlina. Braunschweig är en pionjärstad i Europa när det gäller elbussar i reguljär trafik. 2014 satte lokaltrafiken i staden in den första induktivt laddade serietillverkade elbussen från Solaris på en ringlinje i Braunscghweig.
Ny har stadens trafikföretag Kraftverkehrsgesellschaft mbH Braunschweig beställt sexton batterielektriska låggolvsbussar, Citea LF-122 från VDL. Bussarna har ett batteripaket på 429 kWh och en räckvidd på en laddning på upp till 300 kilometer, även i besvärliga väderförhållanden.
Nya VDL Citea är från början byggd som en elbuss med batterier i golvet, sidoväggar i ett stycke samt av komposit, ny styrning av energiförbrukningen med mera. Bussen kommer att visas för en bredare publik under sensommaren och kommer att finnas i fyra längder och fem modeller.

Schweiziska Hess tillverkar oftast ledbussar och dubbelledbussar, men har också en tolvmetersverion av sin ”ligTram. Foto: Hess.
Schweiz: Den schweiziska busstillverkaren Hess är mest känd för sina ledbussar och dubbelledade bussar med eldrift, både tråd- och batteribussar. Företaget har bland annat levererat den senaste generationens bussar till ett av Europas äldsta BRT-system nämligen det prisbelönta BRT-systemet i Nantes i Frankrike, e-Busway.
Men Hess levererar också tolvmetersbussar. Den lilla schweiziska staden Grenchen och dess bussföretag BGU Grenchen har Hess nu levererat en tolvmetersversion av sin ”spårvagn på gummihjul”, lighTram Plug. Bussen är utrustad med ett batteripaket på 400 kWh vilket enligt tillverkaren ger den en räckvidd sommartid på 300 kilometer och vintertid på 200 kilometer. Laddning sker via CCS-kontakt i depå nattetid. Passagerarkapaciteten är 82 personer, varav 26 sittande.

DAimler Buses och IVU Technologies erbjuder nu kompletta paketlösningar för elbussar från Mercedes. Foto: Daimler Buses.
Tyskland: Daimler Buses och det Berlinbaserade företaget IVU Traffic Technologies har tecknat ramavtal om att gemensamt erbjuda kunder en paketlösning för elbussen Mercedes-Benz eCitaro. Med hårdvara från Mercedes och mjukvara från IVU erbjuds trafikföretag en komplett systemlösning som är tänkt att underlätta för trafikföretag att ställa om till elbussar.
Programvaran IVU.suite kombinerar alla relevanta data från trafikföretagets elbussar, oavsett flottans storlek. Exempelvis tilldelas varje buss en bestämd laddstation när bussen kör in i depå. Systemet känner också till laddningsstatus för varje enskild buss och ser till att alla bussar laddas så mycket som är nödvändigt för dess nästa pass ute på linjen. Systemet tar också hänsyn till information om väder, antal passagerare, möjligheter till laddning ute på linjen och så vidare.
En snarlik lösning används vid Nobinas stora bussdepå i Mölledal i Malmö som vi tidigare rapporterat om i ett stort reportage (klicka här).

Hemligt än så länge, men den 7 juni lyfter franska Safra på väckelsen över sin nya bränslecellsbuss Hycity. Bild: Safra.
Frankrike: Safra är ett franskt företag som är tämligen okänt i Sverige men som trots sin relativa litenhet har skapat sig ett namn i Frankrike. Företaget tillverkar bränslecellsdrivna bussar med ett särpräglat utseende och inredningskoncept, Businova. På kollektivtrafikmässan European Mobility Expo i Paris den 7 – 9 juni kommer Safra att lansera en helt ny, bränslecellsdriven buss – Hycity. Bussen är enligt Safra byggd på erfarenheterna av föregångaren Businova som går i trafik i fem städer i Frankrike och som lanserades 2018.
Safra uppger att bussen har fått en helt ny design, både utvändigt och invändigt. Först lanseras den i tolvmetersversion, men en 18-meters ledbuss är planerad till näst år. Hycity har tre dörrar och genomgående låggolv.
Lämna ett svar