Kollektivtrafik-branschens internationella organisation IRU och de europeiska fordonstillverkarnas organisation ACEA vill att EU skyndar på införandet av in infrastruktur för alternativa drivmedel. ”Bra att organisationerna gör gemensam sak i frågan”, kommenterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.
Bakgrunden är EU:s klimatpaket Fit for 55 där även infrastrukturen för alternativa drivmedel tas upp.De båda branschorganisationerna IRU och ACEA har tidigare riktat kritik mot förslaget som man anser vara alltför lamt.
ACEA och IRU menar att EU-kommissionen måste ställa högre krav på sina medlemsländer att tillgodose en tillräcklig infrastruktur för alternativa drivmedel även utanför det så kallade TEN-T-nätet av vägar inom EU.
TEN-T-nätet kan närmast beskrivas som ett stomvägnät i EU.
De båda organisationerna anser att en infrastruktur för alternativa drivmedel också måste finnas utanför stomvägnätet. Det kan vara vägtransporter i städer eller på regionala vägnät. Det är, anser man, viktigt både för gods- och persontransporter.
I Sverige har bland annat företrädare för den kommersiella busstrafiken, företag som kör exempelvis expressbussar och turistbussar, pekat på svårigheten att på sikt kunna ladda elbussar i sådan trafik eftersom en sådan infrastruktur ännu inte är på plats.
– Vid förra veckans studieresa med Sveriges Bussföretags styrelses branschutskott till Bryssel lyftes den här frågan i flera samtal på plats. Utvecklingen inom den upphandlade busstrafiken har kommit mycket längre jämfört med den kommersiella busstrafiken. I flera regioner körs ju nu elbussar, elbussar som i dagsläget främst depåladdas, säger Anna Grönlund, branschchef i ’Sveriges Bussföretag och vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté.
– Visst är det så att det idag finns främst elbussar för stadstrafik att tillgå, även om även bussar för regiontrafik nu också börjar köras i kollektivtrafiken i Sverige, bland annat i Skåne. Men med tanke på den starka utvecklingen de senaste åren och resan mot en hållbar omställning för hela transportsektorn är det här en fråga som behöver belysas bättre. Därför är det mycket positivt att ACEA och IRU nu gör gemensam sak i frågan, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Hon är också vice ordförande i IRUs passagerarkommitté.
Lämna ett svar