Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis startar i Lund trots rättsprocess

Skånetrafiken tecknar ett tillfälligt avtal med Keolis om busstrafiken och spårvägen i Lund. Foto: Skånetrafiken.

Keolis tar över stadstrafiken i Lund i slutet av augusti nästa år, trots att upphandlingen av trafiken är överprövad och förvaltningsrätten ännu inte har meddelat dom i ärendet. Idag körs trafiken av Vy Buss som också har begärt överprövning av upphandlingen. Skånetrafiken tecknar nu ett tillfälligt avtal med Keolis.

– Vi agerar och säkerställer att Lunds invånare kan resa kollektivt även nästa höst, då med ännu högre krav på kundvänlighet, punktlighet och bättre, tystare fordon, säger Saman Tondnevis, chef för affärsområde buss på Skånetrafiken.

Anledningen är att upphandlingen av Lunds nya stadstrafik är överprövad. Handläggningstiderna i Förvaltningsrätten gör att Skånetrafiken riskerar att stå utan bussar och avtal med ett trafikföretag, när nuvarande avtal är slut i augusti 2023. Skånetrafiken har därför beslutat att skriva ett tillfälligt avtal med Keolis – i väntan på förvaltningsrättens dom.

Det var i januari som Skånetrafiken i en upphandling tilldelade Keolis stadstrafiken i Lund som idag körs av Vy Buss. Vy Bussöverklagade upphandlingen och begärde att förvaltningsrätten i Malmö skulle överpröva tilldelningsbeslutet och riktade hård kritik mot Skånetrafiken (klicka här).

– Vi tror mycket på den nya stadstrafiken i Lund och den kommer att göra en stor och positiv skillnad för Lundabornas resor och miljö i många år. Därför är det väldigt viktigt att Skånetrafiken säkerställer att trafiken kan starta som planerat, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.

– Det känns oerhört roligt att Skånetrafiken och vi tillsammans har hittat en lösning som gör att en hållbar, modern och elektrifierad kollektivtrafiklösning kan initieras i Lund enligt den ursprungliga tidplanen, säger Keolis VD Jan Kilström.

Uppdraget innehåller två delar, dels stadstrafik med buss och dels spårtrafik mellan Lund och forskningsanläggningen ESS.

I dag drivs stadsbussarna med gas. Vid trafikstarten blir det 100 procent elbussar i Lunds stadstrafik. Det blir nya elbussar med tydliga miljökrav, dels 45 stycken 12-meters bussar med låggolv, dels 12 stycken 18-meters ledbussar med låggolv. Det finns ett s k gummiband i avtalet med möjlighet till fler bussar om det skulle behövas.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)