Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT, el och snabbussar ska ge Södertälje ett lyft (uppdaterad)

Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm gör en storsatsning på kollektivtrafik. Foto: Holger Ellgaard.

En eldriven BRT-linje, regionala expressbussar och utvecklad stadsbusstrafik är delar av en storsatsning på kollektivtrafiken i Södertälje som SL i Storstockholm gör i samarbete med bussoperatören Nobina och Södertälje kommun. Flera av de stora förändringarna genomförs redan i vinter.

Parterna har lagt ribban högt och beskriver avsiktsförklaringen mellan dem som den största satsningen på kollektivtrafik någonsin i Södertälje. Satsningen sträcker sig över flera år.

Bland annat ska antalet nöjda kunder i busstrafiken stabilt ligga över 80%, Södertälje ska ha en snabb och attraktiv stadsbusstrafik, landsbygdstrafiken ska utvecklas liksom busslinjenätet inom samt till och från Södertälje.

Magnus af Petersens, vice vd Nobina, Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL och Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje skrev under torsdagen under en avsiktsförklaring för att utveckla kollektivtrafiken i Södertälje.

– Det är bra för Södertälje om fler åker kollektivt och biltrafiken minskar. Det här är ett led i att göra det enklare och snabbare att till exempel ta sig till och från sitt arbete med buss, säger Boel Godner(S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

– Detta är en historisk satsning på nya elbussar och nya expressbussar till Södertälje redan i vinter. En satsning som möjliggör halverad restid för en stor del av Södertäljeborna och en satsning som möjliggörs av att regionen, kommunen, och bussoperatören nu tagit i hand på att utveckla framtidens kollektivtrafik tillsammans, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Bilåkandet ska minska. Restiderna ska minska med upp till 50 procent på några av de mest trafikerade busslinjerna och en ny regional expressbusslinje ska tillkomma.

Den kommande, eldrivna BRT-linjen i Södertälje. Karta: Södertälje kommun/Nobina/Region Stockholm.

Södertälje Syd och stadsdelarna Ronna och Geneta med start senare i år. Restiden på linjen halveras.

Efterhand ska samtliga bussar i Södertälje bytas ut mot elbussar och en ny regional expressbusslinje mellan Södertälje och Liljeholmen i Stockholm ska etableras med trafikstart i vinter. Det blir de första elbussarna i de södra delarna av länet

Dessutom ska de som pendlar med tåg mellan Södertälje och Stockhom kunna göra det snabbare än hittills. De som pendlar med pendelåget, som tar 45 minuter, får möjlighet att använda sitt SL-kort på regiontågen Mälartåget.

Den årliga kostnaden för satsningen ligger på cirka 50 miljoner kronor.

– Framtidens kollektivtrafik i Södertälje är inte bara ett ambitiöst namn utan snarast en modell för hur vi tillsammans med SL och Södertälje kommun ska gå från ord till handling. Där vi med ny teknik, stadsplanering, infrastruktur och kollektivtrafik kan bidra till ett hållbart växande Södertälje, säger Martin Pagrotsky, vd på Nobina Sverige.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)