Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på elbussutbildning

Svealandstrafiken intensivutbildar närmare 380 bussförare på elbussar. Foto: Svealandstrafiken.

Svealandstrafiken, som bland annat kör stadsbussarna i Västerås, gör nu en storsatsning på att intensivutbilda bussförare i att köra elbussar. Satsningen är en del av förberedelserna för trafikstarten av de nya elbussarna i Västerås. Samtliga närmare 380 förare på Svealandstrafikens depå i Västerås ska gå igenom en teoretisk och praktisk utbildning för att kunna framföra elbussarna på ett tryggt och säkert sätt.

Utbildningen omfattar bland annat en genomgång av samtliga reglage och funktioner i bussen samt rutiner för laddning av bussen. Dessutom ingår körträning på 45 minuter och en specifik utbildningsdel kopplat till elbussens säkerhet. Utbildare är åtta egna förare, som tidigare genomgått en mer omfattande utbildning hos fordonsleverantören Volvo Bussar.

– Det känns bra att vi nu är igång med utbildningen, och vår plan är att samtliga förare i Västerås ska vara färdigutbildade lagom till bussarna rullar ut i trafik. Även om elbussarna inte skiljer sig så mycket från våra befintliga biogasbussar är det ändå ett nytt fordon, med nya funktioner och egenskaper, som vi vill att alla känner sig bekväma med, säger Frans Einarsson, Utbildningschef på Svealandstrafiken.

Utöver utbildning av förarna har även elva av Svealandstrafikens mekaniker gått igenom en fyra dagar lång utbildning hos Volvo Bussar. Utbildningen fokuserade bland annat på säkerheten kring elbussarna, så att mekanikerna kan arbeta med bussarna på ett säkert sätt.

De mekaniker som inte genomgått den fyra dagar långa utbildningen kommer tillsammans med övrig personal i servicehall och trafikledning genomgå samma utbildning som förarna samt en e-learningutbildning.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)