Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschen tyckte till om pågående lagförslag och utredningar

I panelen deltog fr vänster Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, Sara Rhudin, SKR, Gerhard Wennerström, Samtrafiken, Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik, Pierre Sandberg, Tågföretagen och Bawer Coskun, Svenska Taxiförbundet.

Under tisdagen på Persontrafik i Stockholm fick branschens företrädare säga sitt om olika aktuella lagförslag och utredningar som påverkar kollektivtrafiken både idag och i framtiden. Mest motstånd hos paneldeltagarna mötte den nya regeringens förslag om sänkt reseavdrag.

Av Paula Isaksson

Panelen bestod av företrädare för Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik, SKR, Samtrafiken, Tågföretagen och Svenska Taxiförbundet. Under en timme fick de chans att kommentera lagförslag och utredningar som för närvarande ligger på EU:s bord eller står på den politiska agendan i Sverige.

En mycket aktuell fråga som tog upp under panelsamtalet var den om reseavdraget. I somras lade den förra regeringen fram ett förslag om att ändra reseavdraget till en avståndsbaserad skattereduktion oavsett färdmedel. Men i torsdags meddelade den nya regeringen att man ämnar behålla den gamla modellen och dessutom höja schablonbeloppet för resor med bil.

– Det är märkligt, vi har hållit på i så många år med den här frågan och efter ett otal utredningar får vi en nästan enig riksdag som fattade beslut om ett nytt reseavdrag i somras. Men så i förra veckan kom beskedet att man river upp förslaget, det är beklagligt, sa Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik.

Anna Grönlund: Stopp till den nya regeringens besked om att behålla det gamla reseavdraget, säger Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag.

Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag:

– Det är kanske inte så förvånande med tanke på att förslaget skulle drabba folk som bor i glesbygd, men det fanns skrivningar i det här nya förslaget som innebar att man faktiskt kunde kompensera upp boende i glesbygd, och de parametrarna hade man kunnat skruva mer på.

Ett annat sprängstoff som panelen fick diskutera och tycka till om var EU:s energiskattedirektiv.

Den 14 juli lade EU ett förslag till omstrukturering av beskattningen för energiprodukter och elektricitet. Bland skrivningarna finns en gemensam miniminivå för energiskatter, differentierade skattesatser för biodrivmedel och möjlighet till slopad skatt för all kollektivtrafik.

– Det här är en riktig rysare givet den händelseutveckling vi haft under året. Direktivet innehåller en rad goda förslag men det finns också en del hotbilder, det här är ju inte det enda förslaget från EU just nu som påverkar energipriser, biodrivmedel och drivmedelspriser. Det här gör att hela situationen för oss som bedriver transporter är högst osäker, sa Anna Grönlund.

Just nu ser EU också över körkortsdirektivet från 2006. Idag förhindrar regelverket möjligheten för unga under 24 år att utbilda sig till bussförare och köra buss, vilket försvårar rekryteringen av nya bussförare.

– Den här lagstiftningen lägger hinder i vägen för de unga människor som söker en yrkesidentitet och vill utbilda sig till bussförare. Hela kollektivtrafiken lider av personalbrist, vi i bussbranschen behöver rekrytera minst 4 100 bussförare fram till 2023. Därför är det här en fråga som det är oerhört viktigt att vi i branschen jobbar med, kommenterade Anna Grönlund.

För närvarande ligger också ett förslag om en utveckling av stadsmiljöavtalen. Syftet med avtalen är att förbättra och öka möjligheten att resa kollektivt och cykla i städer. Enligt Anna Grönlund finns det mycket i utredningen som är positivt.

– Men eftersom regeringen som föreslog detta inte finns längre, utan vi har fått en ny regering, kan man undra hur det blir med det här.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Statssekreterare med tung profil - Tågföretagen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)