
Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag, tog på eventet i EU-parlamentet upp frågor om körkortsålder för bussförare samt 50-kilometersgränsen för unga bussförare.
Bussförarbrist och svårigheter att rekrytera förare är akuta för många svenska bussföretag. Men problemet delas av buss- och godstransportföretag i hela EU. Samtidigt har EU-kommissionen inlett en översyn av EU:s körkortsdirektiv, som också styr villkor för förarbehörigheter i Sverige. På onsdagskvällen togs utmaningarna upp på ett middagsevent som den internationella vägtransportunionen IRU arrangerade inne i EU-parlamentet i Bryssel. Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund framhöll där att EU nu måste fatta beslut om sänkt körkortsålder för bussförare och slopad 50-km gräns för unga bussförare.
Syftet med eventet i EU-parlamentet var dels att belysa det kritiska läge buss- och godstrafikföretag just nu är i avseende kompetens, dels att få EU:s beslutsfattare att förstå att det är bråttom med de förändringar som IRU och dess medlemmar vill se i EU:s körkortsdirektiv brådskar.
Över 200 personer deltog, såväl företrädare för buss- och godstrafik i hela Europa som många EU-parlamentariker och tjänstemän från EU-kommissionen liksom från andra organisationer inom vägtransportsektorn. På plats fanns även Henrik Hololei, chef för EU:s generaldirektoratet för rörlighet och transport.
– Glädjande var att så många viktiga beslutsfattare tog tillfället i akt att skaffa sig en bild av våra problem när många branschföreträdare fanns på plats och kunde beskriva dagens verklighet. Flera företrädare från såväl EU-kommissionen som EU-parlamentet vittnade också om sektorns stora betydelse, att man vill underlätta rekryteringsmöjligheterna för att få fler i arbete och att man uppmärksammat att det är problem med såväl dagens körkortsregelverk som med utformningen av YKB (Yrkeskompetensbevis, kommenterar Anna Grönlund.
– Samtidigt blev jag bekymrad över flera av de frågor och kommentarer jag hörde. Många är övertygade om att minsta lättnader i regelverken automatiskt leder till en sämre trafiksäkerhet, att förare får en sämre arbetsmiljö om dessa förändringar genomförs och att vi snarare behöver rekrytera förare i tredje land för att klara vår trafik. De argumenten känns för mig som fel slutsatser i frågan.
Hur många bussförare var med och berättade om hur det verkligen är att sitta bakom ratten idag? Vilka åtgärder som krävs för att man skall stanna kvar bakom ratten?
Hej, på plats under eventet i Bryssel var tre bussförare. Två av dem anställda förare, en egenföretagare. De beskrev sitt yrke mycket positivt men hade liksom vi branschföreträdare kritik mot YKB i dess nuvarande utformning, de riktade även skarp kritik gentemot den s k 50-km gränsen.
Det finns ingen brist på bussförare.
Däremot är det brist på förare med D-körkort och YKB som är beredda att vara verksamma inom branschen och arbeta till de underminerade arbetsvillkor och löner bussarbetsgivarna under åratal och decennier har pressat fram via det så kallade Buss Bransch Avtalet.
Gattis !