
Det är djupt olyckligt att ställa in bussförarutbildningar, så som Arbetsförmedlingen gör, anser Transportföretagen. Foto: Sveriges Bussföretag.
”Arbetsförmedlingen beslutade nyligen att inte utnyttja möjligheten att förlänga arbetsmarknads-utbildningarna riktade till blivande bussförare. Beslutet är mycket olyckligt och det föregicks inte av någon dialog med branschföreträdare.” Det skriver Transportföretagen i ett uttalande om de inställda utbildningar som vi nyligen rapporterat om (klicka här). I Transportföretagen ingår även Sveriges Bussföretag.
Bussbranschen har stora svårigheter att hitta tillräckligt många bussförare, framhåller Transportföretagen. Samtidigt konstaterar organisationen att hela näringslivet idag vittnar om utmaningar att hitta kompetent personal.
– Men på goda grunder kan man hävda att företag i bussbranschen har en tuffare personalsituation än företag i många andra delar av näringslivet. Vi ser att branscher som, i likhet med bussbranschen, drabbades extra hårt av pandemin, exempelvis hotell- och restaurang, färjetrafik och taxi, efter pandemin konfronterats med en kompetenskris som inte återfinns i alla delar av näringslivet, skriver Transportföretagen.

Tomt bakom ratten. Företag i bussbranschen har en tuffare personalsituation än företag i många andra delar av näringslivet, framhåller Transportföretagen. Foto: Sveriges Bussföretag.
Organisationen framhåller att en god tillgång till bussförare förutsätter väl fungerande arbetsmarknads-utbildningar och en regional och lokal vuxenutbildning som ser till att det finns utbildningsplatser som svarar mot branschens behov. Men huvuddelen av utbildningssatsningarna i landet går till vård, skola och omsorg.
– Vi hoppas att den kommande regeringen ska korrigera den skeva fördelningen av utbildningsplatser, skriver Transportföretagen.
I september träffade styrelsen i Sveriges Bussföretag Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Mindhammar. Under mötet diskuterades förarbristen, likaså ett behov av att undvika ett stopp i arbetsmarknadsutbildningarna, uppger Transportföretagen.
– Budskapet från Mindhammar var att Arbetsförmedlingen avser att justera sitt sätt att upphandla på ett sätt som avsevärt förväntas minska risken för överprövningar av upphandlingsbeslut. Det är en välkommen förändring. Men vi behöver fler åtgärder för att komma till rätta med förarbristen, skriver Transportföretagen i uttalandet där man pekar på fem punkter som man vill se genomförda:
”Beslutade och planerade arbetsmarknadsutbildningar riktade till bussbranschen måste med hög prioritet genomföras. Eventuella beslut om neddragningar måste föregås av en dialog med branschen.
Antalet rekryteringsutbildningar i Arbetsförmedlingens regi måste ökas. Det är utbildningar där anställande företag kan vara delaktiga i urvalsprocessen och i utbildningsfasen.
Det ska vara möjligt att få lån från CSN för utbildning till körkort D och DE.
50-kilometersregeln i linjetrafik för unga förare bör avskaffas. Körkortsåldern bör sänkas även för unga förare som väljer andra utbildningsvägar än gymnasiet.”
Jag har nyligen utbildat mig till bussförare i Norra Skåne.
Men det finns inga jobb. Skriv gärna hur man ska hitta alla dessa jobb som verkar finnas.
Tack.
Skulle vara intressant att få veta hur många bussförare som utbildats de senaste åren och hur många som fått jobb och arbetar kvar i yrket.Jag tror att många slutar av någon anledning.
Det första som måste göras är att se över Avtal och löner.
Anställa fler och ha vettiga pass,
Ingen vill ha hela sin dag upptagen av delade turer m.m.