Upphandlingarna av samhällsbetalda resor är allt oftare utformade så att taxiföretagens möjligheter att överleva hotas på allt fler håll. Det anser Svenska Taxiförbundet som varnar för följderna av utvecklingen, främst på mindre orter och i glesbygd. Taxiförbundet har nu tagit fram en policy för upphandling av samhällsbetalda resor.
Taxiförbundet framhåller att skolskjuts, färdtjänst och sjukresor är en viktig marknad för taxiföretagen. De samhällsbetalda resorna svarar för ungefär hälften av taxinäringens intäkter, på vissa orter upp till 90 procent.
Det gör också att de samhällsbetalda resorna, den särskilda kollektivtrafiken, på många håll är avgörande för att taxiföretag ska kunna överleva, inte minst på mindre orter och i glesbygd betonar Taxiförbundet.
Samtidigt konstaterar organisationen att samhällsbetalda resor allt oftare upphandlas i stora paket med geografiska indelningar och med krav på att fordonen endast får användas för vissa typer av resor.
Följden är, menar Taxiförbundet, att taxiföretagen hindras att erbjuda sina tjänster för flera kundgrupper; privat- och företagskunder under ett arbetspass. Det leder i sin tur till ett dåligt kapacitetsutnyttjande och till att behovet av fler fordon ökar.
– Vi upplever att taxi riskerar att tappa mark när alltfler upphandlingar slås samman och alltför höga krav ställs som fördyrar anbuden, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet.
Det är också tyvärr samma situation inom beställningstrafiken med buss i mindre kommuner och glesbygd
.