Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Den historiska italienska staden Bologna ska göra en av Europas hittills största satsningar på bränslecellsbussar. Foto: Wikimedia Commons.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Storsatsning på bränslecellsbussar; Massor av elbussar till Génève.

Italien: Den historiska italienska staden Bologna ska de närmaste åren köpa in 127 bränslecellsdrivna bussar. Det är en av de största satningarna hittills i Europa på vätgasbussar. De första 34 bussarna ska levereras redan 2024 och de övriga senast innan den 30 juni 2026.

Tillsammans med nödvändig infrastruktur innebär satsningen på bränslecellsbussarna en investering på 90 miljoner euro, cirka 980 miljoner kronor.

Bränslecellsbussarna kompletterar de trådbussar och batteribussar som staden redan har eller har beslutat att skaffa. De nya vätgasbussarna ska i första hand ersätta äldre dieseldrivna bussar med Euro II- eller Euro III-motorer, senare även nyare dieselbussar liksom gasbussar.

Satsningen är en viktig del av Bolognas plan att bli en klimatneutral stad till år 2030.

En av dagens extremt snubblade elbussar i Génève, även den från Hess. Foto: Matti Blume/Wikimedia Commons.

Schweiz: Medan Bologna väljer att satsa på bränslecellsbussar gör den schweiziska staden Génève en lika stor satsning på batteribussar. Fram till 2030 ska hela bussflottan i staden bestå av elbussar och lokaltrafiken i Génève har nu gjort sitt val av leverantör av bussarna.

Efter en öppen, internationell anbudsupphandling står det klart att den schweiziska busstillverkaren Hess och dess partner Hitachi Energy får storordern från stadens lokaltrafik, TPG. Totalt handlar det om 65 batterielektriska ledbussar och 54 dubbelledade bussar som tillsammans ska trafikera sex av TPG:s busslinjer.

Hitachi Energy ska leverera laddinfrastrukturen till depåer och till de laddstationer för snabbladdning som ska etableras vid linjernas ändhållplatser. Dessutom ska en eller två laddstationer finnas längs var och en av linjerna. Där ska snabbladdning ske medan passagerare stiger av och på, alltså utan att hållplatsuppehållen förlängs.

Redan 2016 fick TPG en busslinje med extrem snabbladdning vid hållplatser i ett projekt kallat TOSA (klicka här) där laddningen endast tar femton sekunder.

De första bussarna i ordern från TPG väntas komma i trafik under det första halvåret 2015 och så småningom ska alla 189 dieseldrivna Mercedes-Benz Citaro stadsbussar i Génève bytas ut mot elbussar.

TPG framhåller att när företagets bussflotta är helt elektrifierad kommer den endast att stå för en ökning av elförbrukningen i kantonen Génève med 0,9 procent.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)