Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Tjock orderbok hos holländsk elbusstillverkare; Busstillverkare satsar på egen produktion av grön vätgas; Stor order på Mercedes-Benz elbussar. Första BRT-linjen i Madrid.
Nederländerna: Den holländska elbusstillverkaren Ebusco inledde 2023 med en välfylld orderbok, rapporterar företaget i en förhandsinformation inför sin bokslutspresentation. Vid årsskiftet hade Ebusco en orderbok på totalt 1 474 elbussar. Ett år tidigare uppgick orderboken till 325 elbussar.
Av de 1 474 bussarna i orderboken svarade fasta kontrakt för 565 bussar, 251 var avropade och 658 var optioner. Under fjolåret levererade Ebusco 261 bussar.
Ebusco presenterar sitt bokslut för 2022 den 29 mars.

Wrightbus lanserade häromåret världens första serietillverkade bränslecellsdrivna dubbeldäckare. Nu etablerar företaget an stor anläggning för produktion av grön vätgas. Bild: Wrightbus.
Storbritannien: Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus är en av de europeiska bussleverantörer som haft framgångar med bränslecellsdrivna bussar för lokaltrafik. På måndagen avslöjade Wrightbus att man i samarbete med företaget Hygen Energy ska bygga en stor anläggning för produktion av grön vätgas.
Anläggningen ska ligga i anslutning till Wrightbus fabrik i Ballymena på Nordirland. Produktionskapaciteten ska göra det möjligt att tanka 300 bränslecellsbussar om dagen med vätgas, motsvarande tio procent av bussflottan i Nordirland. Wrightbus´ mål är att anläggningen ska kunna vara i drift sommaren 2024.
Wrightbus lanserade 2020 världens första serietillverkade dubbeldäckare. Streetdeck Hydroliner.
Tyskland: Daimler Buses har fått en stor order på elbussar för leverans till lokaltrafiken i Nürnberg, VAG Nürnberg. Ordern omfattar 46 Mercedes-Benz eCitaro, varav 30 ledbussar och 16 normalstora bussar. Bussarna ska levereras läpande under det här året.
När VAG Nürnberg har tagit emot samtliga kommer närmare hälften av företagets bussar att vara batterielektriska. Sedan tidigare har trafikföretaget 39 elbussar från MAN i sin flotta om totalt 160 bussar.

Madrid får i maj sin första BRT-linje. Linjen ska trafikeras med elbussar, ie Tram, från Irizar. Bild: EMT Madrid.
Spanien: Spaniens huvudstad Madrid får i maj sin första BRT-linje (BRT = Bus Rapid Transit, superbussar). Den 31 kilometer långa linjen kommer att trafikeras med en flotta av tio elbussar av modell ie Tram från busstillverkaren Irizar. Längs linjen finns 19 hållplatser.
I högtrafik kommer turtätheten på linjen att vara mellan 8 och 12 minuter. 19 kilometer av linjen går på separata bussvägar eller busskörfält och vid 68 vägkorsningar finns signalprioritering som gör att bussarna ska ha företräde där.
Lokaltrafiken i Madrid, EMT Madrid, ökar nu snabbt antalet elbussar i sin vagnpark. Vid slutet av det här året kommer företaget att ha 329 elbussar.
Lämna ett svar