Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholm och Nobina i jobbpakt om bussförare

Nobina och Stockholms stad samarbetar om utbildning av bussförare. ”Ett samarbete som bara har vinnare”, säger Nobina Sveriges vd Martin Pagrotsky och Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S). Foto: Nobina.

Bussoperatören Nobina och Stockholms stad etablerar nu ett formellt samarbete för att utbilda och anställa fler bussförare. Syftet är att fler ska utbilda sig till bussförare i en tid när förarbristen är stor. Under de kommande åren bedöms behovet av nya förare uppgå till 5 000 årligen. Bara i Stockholmsregionen behövs 600 nya förare kommande år. Av dessa har enbart Nobina ett årligt behov av att anställa minst 200 nya förare.

Det nya avtalet mellan Nobina och Stockholms stad gäller i minst ett år. Tillsammans ska parterna att arbeta för att utbildningarna ska nå fler grupper och ha fokus på kvinnor och personer utanför arbetsmarknaden. Samarbetet berör också bättre matchning och marknadsföring för att fylla de utbildningsplatser som erbjuds.

Samtidigt som staden erbjuder nya utbildningsplatser inom yrkesvux och komvux kommer Nobina att genom deltagande i urvalsprocessen garantera jobb till de personer som fullgjort utbildningen.

”Vi är fast beslutna att kavla upp ärmarna”, säger Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige. ”Alla som kan arbeta måste också få möjlighet att göra det”, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm. Foto: Nobina.

– Alla som kan arbeta måste också få möjlighet att göra det. När fler arbetar blir samhället starkare samtidigt som välfärden ges bättre förutsättningar. Vägen in till arbete ska vara kort och vi vet att behovet av nya yrkesförare i Sverige är mycket stort. I Stockholm går vi från ord till handling genom jobbgarantin, säger Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S).

– Det här är ett unikt samarbete som bara har vinnare. Vi är fast beslutsamma att kavla upp ärmarna och börja jobba direkt, säger Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige.

– Genom vårt gemensamma fokus på integration och jobbskapande kan fler bussar rulla i hela Stockholms län. Samtidigt hoppas vi att människor som idag står utanför arbetsmarknadens gemenskap bereds en väg in i arbetslivet. Vi är övertygade om att detta är en modell som kommer leda till att fler vill och får utbilda sig och att vi kan sprida våra lösningar över landet.

– Vi vill samtidigt rikta en uppmaning till fler kommuner och regioner runt om i Stockholms län och hela Sverige att ta efter det täta samarbete som vi nu har inlett med Stockholms stad.

Hur många bussförare som kommer att utbildas genom det nya avtalet mellan Stockholms Stad och Nobina är i nuläget oklart. David Erixon, kommunikationschef vid Nobina, uppger för Bussmagasinet att det i en första omgång handlar om ett 40-tal nya förare.

Även om de nya förarna garanteras arbete hos Nobina i Stockholmsområdet är de inte låsta till operatören utan kan välja att arbeta hos något annat företag.

– Det här är en win-win-situation, säger David Erixon.

– Skattepengar används effektivt, människor får en utbildning och en tryggad anställning och kollektivtrafiken gynnas.

Taggat som: , , , , ,

6 kommentarer »

  1. Arbetsförmedlingen har idag flera arbetsmarknadsutbildningar för bussförare. Dock är de arbetslösa inte intresserade att delta. Ska man tvinga arbetslösa att köra buss, blir de då bra bussförare? Många arbetslösa uppfyller inte heller utbildarnas krav, man har kanske funktionshinder, är svag i svenska, m.m. och de privata utbildarna vet att de inte kommer att klara utbildningen och låter dem inte gå vidare från test och kartläggningen.
    Så fler utbildningsplatser hjälper inte om det inte finns folk av rätta virket som vill bli bussförare? Ja, vad erbjuder man för förmåner och framförallt arbetstider som gör det lockande att utbilda sig?
    En ständig ström av nyutbildade hjälper inte om de slutar fortare än kvickt. Lös grundproblemet att folk slutar i yrket så får ni nog nya förare också, ja lär av ”gamla goda SL-tiden” före upphandlingarna av kollektivtrafiken startade. Eller satsa på AI-styrda bussar?

  2. Håller med föregående, lös grundproblemet så kommer folk köa.
    Vi har faktisk oss själva och facket att skylla på.
    Som gick på skitsnacket om att det kommer bli så bra när upphandlingshysterin började.
    När man hör sådana kommentarer som att vi tyvärr behöver en förare oxå,
    Då blir man ledsen som bussförare sedan 1979.
    Varför inte säga som lokförarna.
    DET RÄCKER NU.
    För mig är det över om ett år puh.
    Tack för mig

  3. Instämmer med föregående talare.

    Varför är det inga journalister som vågar fråga lite mera på djupet?! Den direkta frågan här är ju inte att erbjuda folk jobb som förare utan att få de som anställs att stanna kvar.

  4. Jag försår inte varför man håller ett företag under armarna. Om ett företag inte kan sköta sitt upodrag, ska inte det gå över till ett annat företag som fixar biffen? Det finns en avig inställning till Nobina bland bussförare. SL borde i sina upphandlingar ta hänsyn till fairtrade, dvs att företaget är sjysst mot sina anställda. Anställda borde kunna stjärnmärka företag de vill ska driva kollektivtrafiken. SL frågar bara resande med kollektivtrafiken, vad de tycker. Varför tvinga in arbetssökande som inte har rätt egenskaper, kompetens eller ens intresse. En bussförare måste: kunna svenska och alla andra språk, läsa av kroppsspåk, vara serviceintiktad, ha tredimentionellt tänkande, förstå vinklar,se bra, höra bra, modig, bestämd, ha lokalsinne, kunna lugna ner oroliga människor, ha humor, ta hand om äldre, ta hand om barn, gilla djur, motorintresse, tekniskt intresse, problemlösningsförmåga, förmåga att fatta snabba beslut och framför allt inte vara agressiv bakom ratten.
    Ett företag, måste ha kompetenta chefer, vara chef för bussledare, stötta, vidareutbilda, servieorganisation, förstå mänskliga grundbehov, kombinera effektiva resor, producera fungerande scheman, betala ut rätt löner, hantera bussförare som råkat ut för olycka, olycksföräkringar, pensionsförsäkringar, uniformer. Kunna anpassa situation efter väder. Ta hand om bussar, mecka, byta däck, städa, serva. Rastlokaler, parkeringsplatser för anställda, mat finns till anställda, dryck finns till anställda.

  5. Alla jobb behövs. Jag har dock svårt se hur regeringen skall få alla till arbete när vi har 700 000-800 000 i utanförskap. På Platsbanken är det idag cirka 80 000 platsannonser. Jag får inte detta gå ihop.

  6. Det finns dubbelt så mycket folk som branchen behöver men tyvärr ingen vill köra buss. Bussbolagen girighet med långa arbetsdagar och uppdragsgivaren passivitet resulterade till chaufför bristen. Tyvärr

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)