Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vårbudgeten: Inga nya satsningar på transporter eller infrastruktur

Transportföretagens vd Marcus Dahlsten. Foto: Transportföretagen.

Regeringens vårändringsbudget, som lämnades till riksdagen på måndagen, innehåller inga nya satsningar när det gäller transporter eller infrastruktur. Det konstaterar Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår. Transportföretagen anser att ”regeringens senfärdighet utgör en flaskhals när det gäller den gröna omställningen där Transportföretagen tagit ledartröjan”. Man välkomnar dock satsningar på yrkesvux för att möta kompetensbristen inom transportsektorn, samtidigt som man varnar för att kollektivtrafiken riskerar allvarliga konsekvenser om inte staten satsar mer på regioner och kommuner.

– Regeringen behöver göra mer för att underlätta den gröna omställningen inom transportsektorn. Det behövs ett ökat fokus på elektrifieringen och laddinfrastruktur. Det skulle vara bra både för transportsektorn och samhället i stort. Den klimathandlingsplan som regeringen presenterar i höst kommer därför bli viktig för transportsektorn och våra företag, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

I vårändringsbudgeten satsar regeringen 719 miljoner kronor ytterligare på yrkesutbildning för vuxna. Totalt innebär det cirka 8 000 nya utbildningsplatser.

– Vi välkomnar regeringens satsning på fler utbildningsplatser som delvis kan möta den kompetensbrist som finns inom transportsektorn. Vi ser fram mot att fortsätta ha en dialog med regeringen för att de nya utbildningsplatserna ska riktas mot kompetensbristen och dit jobben finns. Inom transportsektorn handlar det bland annat om lastbils- och busschaufförer, men också om ny kompetens för att möta den gröna omställningen, säger Marcus Dahlsten.

I vårändringsbudgeten konstaterar regeringen att den höga inflationen slår mot kommuner och regioner eftersom kostnaderna ökar mer än intäkterna. Det är något som Sveriges Bussföretag framhåller. Bussföretagen varnar för att det kommer att få stora konsekvenser på utbudet av kollektivtrafik om inte förstärkningar sätts in från staten.

– I tider med hög inflation och kostnadsökningar är det särskilt den grupp som använder kollektivtrafiken som drabbas hårdast. Att bibehålla ett attraktivt utbud av kollektivtrafik till överkomliga priser är nödvändigt om kollektivtrafiken ska fortsätta vara en grön motor i transportsektorns omställning, skriver organisationen i en kommentar till vårändringsbudgeten.

Sveriges Bussföretag vill därför se förstärkningar till regionerna i budgetpropositionen för 2024.

– Branschen har enats om att fyra av tio resor ska vara kollektiva 2030. En ökad marknadsandel för kollektivtrafiken är ett verktyg för att nå samhällets transport- och klimatpolitiska mål. Men i spåren av det stålbad som pandemin innebar behöver kollektivtrafiken stöd för att kunna välkomna de resenärer som nu återvänder och de som tillkommer, säger Marcus Dahlsten.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)