
Volvo Bussar ska samarbeta med egyptiska MCV om elbussar till den europeiska marknaden. Foto: Volvo.
Volvo Bussar och det egyptiska företaget MCV har tecknat en avsiktsförklaring om att MCV ska tillverka karosser till Volvos elbussar för stads- och intercitytrafik på den europeiska marknaden. Serieproduktionen beräknas starta sommaren 2024 och de första elbussarna levereras till europeiska kunder i början av 2025. MCV samarbetar redan med Volvo Bussar om elbussar till den brittiska marknaden. Bakgrunden är att Volvo Bussar nyligen beslutade att ändra sin affärsmodell i Europa och avveckla produktionen av helbyggda Volvobussar vid sin fabrik i Wroclaw, Polen (klicka här).
– Vi är väldigt glada över att fördjupa vårt partnerskap med MCV. De har både den erfarenhet och kompetens som krävs för att tillverka karosser av högsta kvalitet och som kan möta europeisk standard och efterfrågan, säger Dan Pettersson, Senior Vice President på Volvo Bussar.
– Genom att samarbeta med en extern påbyggare får vi större flexibilitet när det gäller att möta krav och efterfrågan från marknaden.
Tanken är att MCV ska licenstillverka karosser för stadsbussarna Volvo 7900 Electric samt ledbussen Volvo 7900 Electric Arctic. För intercitysegmentet, det vill säga regiontrafik, kommer Volvo Bussar och MCV att tillsammans utveckla ett elbusserbjudande. Chassiproduktionen kommer att finnas kvar vid Volvo Bussars fabriker i Borås och Uddevalla.
– För att säkerställa hög standard inom hållbarhet, säkerhet och kvalitet kommer Volvo Bussar att vara kontaktpunkten för kunderna. Vi kommer att stödja våra kunder med tjänster för tillgänglighet och med reservdelar, både när det gäller nya erbjudanden och till kunder som redan har Volvobussar i sin flotta, säger Dan Pettersson.

Volvo Bussar och MCV samarbetar redan om bussar för den brittiska marknaden. Bland annat har Stagecoach beställt 25 elbussar till Skottland. Foto: Volvo Bussar.
MCV är sedan tidigare en av Volvo Bussars nyckelpartners. Företaget har bland annat levererat karosser till kunder i Storbritannien, bland annat har Metroline i London beställt 48 Volvo BZL med karosser från MCV (klicka här) liksom Stagecoach i Skottland som har beställt 25 Volvo BZL/MCV (klicka här).
Parallellt med samarbetet med MCV undersöker Volvo Bussar samarbeten även med andra karossörer.
MCV grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kairo. Produktionskapaciteten uppgår till 10 000 bussar om året. Tidigare i år lanserade MCV en egen elbuss på den tyska marknaden.
Lämna ett svar