Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VR Sverige får ny vd

Johan Oscarsson, ny vd för VR Sverige.

Ny vd för VR Sverige blir Johan Oscarsson som idag arbetar som vd på Strukton Rail. Han tillträder senast i augusti. VR Sverige, tidigare Arriva Sverige, har en omfattande buss- och tågtrafik i bland annat Stockholmsområdet, Skåne och Östergötland.

Johan Oscarsson har cirka 25 års erfarenhet från arbete inom järnvägssektorn och kommer närmast från Strukton Rail, där han varit vd i drygt tre år.

Johan Oscarsson är civilingenjör, utbildad vid KTH i Stockholm, och teknisk doktor i hållfasthetslära vid Chalmers. Han inledde sin karriär som forskare inom spårdynamik, fortsatte sedan som konsult på ett teknikbolag, därefter som teknikchef på fordonsavdelningen på SL, vd på Interfleet, vd på några olika MTR-bolag däribland MTR Tunnelbanan och sedan 2020, vd på Strukton Rail i Norden.

– VR Sverige står inför en spännande framtid där vi genom ett starkt medarbetarengagemang ska växa lönsamt och fortsätta att leverera en förstklassig operativ kvalitet till våra kunder. Jag är övertygad om att Johan Oscarsson är rätt person att leda detta arbete, säger Topi Simola, senior vice president VR Group.

Johan Oscarsson har cirka 25 års erfarenhet från arbete inom järnvägssektorn och kommer närmast från Strukton Rail, där han varit vd i drygt tre år.

– VR Sverige står inför en spännande framtid där vi genom ett starkt medarbetarengagemang ska växa lönsamt och fortsätta att leverera en förstklassig operativ kvalitet till våra kunder. Jag är övertygad om att Johan Oscarsson är rätt person att leda detta arbete, säger Topi Simola, senior vice president VR Group.

VR Sverige kör busstrafiken i Helsingborg och Kristianstad, liksom Pågatågen i södra Sverige och Östgötapendeln i Östergötland. I Stockholm kör VR buss, spårväg och lokaltåg på uppdrag av SL.

Företaget har cirka 3 000 medarbetare, 520 bussar, 180 tåg och 70 spårvagnar.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)