
Bristen på bussförare är fortsatt svår. Enligt Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, behöver branschen rekrytera 8 100 förare de närmaste tre åren. Foto: Volvo Bussar.
Bristen på bussförare fortsätter att vara mycket stor. Under de närmaste tre åren behöver bussbranschen rekrytera 8 100 bussförare. Om det inte lyckas kommer det att få samhällsekonomiska konsekvenser, skriver Transportföretagen i sin nya rapport Tempen på Bussbranschen (klicka här) som publicerades på onsdagen. I Transportföretagen ingår Sveriges Bussföretag.
Rapporten konstaterar att av de 8 100 bussförare som behövs under treårsperioden måste 3 000 rekryteras under det kommande året. Även bristen på bussmekaniker är stor. Under den kommande treårsperioden behövs cirka 500 mekaniker, varav 200 under det kommande året.
Rapporten visar också att av de företag som har försökt rekrytera bussförare under det senaste året har åtta av tio upplevt svårigheter att hitta rätt kompetens. Allra svårast har det varit för företag med 100 – 499 anställda. Där har över 90 procent av företagen upplevt svårigheter när det gäller att rekrytera bussförare.
– Transportsektorn befinner sig mitt inne i den gröna omställningen och här är bussbranschen viktig för klimatsmarta förbindelser mellan städer och landsbygd. Men bussbranschen stora rekryteringsbehov kan bli ett hinder för att kunna möta samhällets och resenärernas förväntningar och behov, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Östergötland är ett av fem län där samtliga företag uppger att de haft svårigheter att rekrytera bussförare. Foto: Ulo Maasing.
Fem län med stora problem
Störst är rekryteringsbehoven av bussförare i storstadslänen. Mer än hälften av rekryteringsbehovet finns där. I Region Stockholm behövs 2 000 förare, i Västra Götaland 1 500 och i Skåne 1 000. Bilden är densamma när det gäller rekryteringsbehov av bussmekaniker.
Fem län utmärker sig genom att samtliga företag i länet har haft svårigheter att rekrytera bussförare. Det är Östergötland, Västernorrland, Jönköping, Jämtland och Halland. Företag i två län, Gotland och Kronoberg, säger sig inte haft några rekryteringsproblem och i Kalmar län har endast 18 procent haft det.
Svåra konsekvenser
Samtidigt som behovet av nyrekryteringar är fortsatt högt upplever företagen i hög utsträckning att det är svårt att hitta arbetskraft. Caj Luoma varnar för att det kan leda till stora samhällsekonomiska konsekvenser.

Om branschen inte lyckas rekrytera tillräckligt många förare kan de samhällsekonomiska konsekvenserna bli allvarliga, varnar Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen. Foto: Transportföretagen.
– Turtätheten kan minska eller turer ställas in. Möjligheterna till kollektivt resande påverkar var vi väljer att bo, arbeta och studera. Försämrade kommunikationer gör det också svårare för lokala företag att anställa och försvårar för föreningsverksamhet. Samtidigt kan det leda till minskad attraktivitet för kollektivt resande, med högre miljöpåverkan som följd, säger Caj Luoma.
Transportföretagens rapport bygger på intervjuer med samtliga bussföretag inom Sveriges Bussföretag samt fem kommunala bussföretag. När företagen har fått frågan varför de har svårt att rekrytera bussförare uppger sju av tio att de under det senaste året har haft svårt att hitta personer med rätt yrkesutbildning.
Tre av fyra uppger att det har varit svårt att hitta personer med rätt yrkeserfarenhet och lika många säger att det har varit svårt att hitta personer med tillräckliga språkkunskaper.
Få kvinnor, många äldre
Transportföretagens rapport visar också att bussföraryrket fortfarande är mansdominerat. Bara elva procent av förarna är kvinnor och endast tre av hudra bussmekaniker.
Samtidigt är bussförarkåren ett åldrande släkte. Var tredje bussförare är över 61 och stora pensionsavgångar väntar de närmaste åren. I år väntas 700 bussförare gå i pension, under åren 2024 – 2025 1 400.
Transportföretagen presenterar i rapporten en rad förslag på åtgärder för att möta brisen på bussförare och bussmekaniker. Bland annat vill organisationen att antalet platser i vuxenutbildningen måste öka och utbildningskvaliteten blir bättre.
Bland övriga förslag finns sänkt bussförarålder så att åldersgränsen för yrkesförare i både buss- och godstrafik blir 18 år.
– Vi behöver locka fler unga till bussföraryrket. I dag får de köra linjetrafik som är kortare än 50 kilometer, men om sträckan skulle vara 51 km så får de inte köra. Det är både ologiskt och gör att det är svårt att få unga att välja yrket. Det här måste politiken ändra, annars kommer vi inte kunna möta förarbristen, säger Caj Luoma.
Klicka här för att ladda ner rapporten.
Högre lön hade löst problemet.
Lönen motsvara inte det ansvar ,arbetstider och utsatthet som finns inom yrket.Höj lönen rejält.
Som kvinna och mamma i detta yrke så är schema och tjänster stort problem finns ingen möjlighet att över huvudtaget få någonslags föräldratjänst, arbetsgivaren är inte speciellt hjälpsam, lönen är på tok för låg. Skulle aldrig rekommendera detta yrke till en småbarnsförälder.
Jag bet min tunga som vanligt när jag hade Facket på besök idag och ville så gärna sätta mig ner och diskutera varför, eller snarare, har ni haft idén att gå till strejk för en avsevärt högre lön? Som i 3000-5000 mer i månaden!! Men bet ihop och lät dem ha sin dag. Men fått nog så ska sätta mig mig ner nästa gång och verkligen prata s-t-r-e-j-k. Inget annat. Bara det. Det ironiska är att idag satt man med Alfred G Chaaya och pratade mest om hans fina barn när jag tänkte vilken fin kandidat till att hålla megafonen vid en strejk genom stan. Han har det där lite extra som man önskade man hade själv men som mest är jag en idéspruta. Han är en ledare som säkert hade han gått längst fram för en högre lön. Jag vill att vi gör i ett första skede en namnunderskrift av alla som vill ha en högre lön för att sen ta det till de/dem som kan ta detta vidare för det är inte jag iaf.
God kväll.
Höj priserna i beställningstrafiken så det finns utrymme att betala anständiga löner. Efter 17år som regelbunden chaufför har jag hittills aldrig träffat en resenär som tyckt att resan varit för dyr. Törs påstå det finns utrymme för en höjning på minst 15 kanske 20% omgående!!
Detta har ju nämnts i ett antal år nu enda skillnaden är i statistiken, från att 20 % va över 60 år nu är det 33% som är över 61 år istället. Vad har hänt de senaste åren då för att vända på trenden?
Tar man fram de 5 senaste avtalen och jämför och ser förändringarna ,så kan man nog inse att de inte har gjort någon större skillnad för attraktionsvärdet till yrket. Detta avtal såg sitt ljus 2003 för ett gemensamt avtal då fler kommunala bolag blev konkurrens utsatta. Kan det vara så att första spiken i kistan slogs ner här? Vad är syftet med en upphandling, idag är det ett så lågt pris som möjligt. För bussbolagens del blir det lite av vinna eller försvinna idag. Man blir tvungna att utnyttja avtalet till max för att vinna, men sen då? Hur mycket utrymme har man ekonomiskt att förändra sen då alla klagar på låga vinst marginaler, och värst är det nog i den upphandlade kollektivtrafiken. Att medelåldern är hög är inte så märklig, att få ihop ett familjeliv med småbarn är inte enkelt. Så tyvärr man har ett stort tapp redan i åldersgruppen upp till 50 år pga familjesituation med småbarn, hög stressnivå under en arbetsdag kan vara en anledning. Långa arbetsdagar typ 13 timmars ramtider eller att man är borta flera dagar i följd. Och sist men inte minst löner och övriga ersättningar. Som Fredrik nämner om lön. en höjning med 20 kronor per timme som exempel .En grupp om 35 personer reser en dag föraren jobbar 15 timmar han blir ca 400 kronor dyrare med 20 kronors höjning. Resenärens biljett blir 12 kronor dyrare.
Men att göra stora förändringar i kollektivtrafiken där många områden ligger låsta i befintliga avtal är mer eller mindre omöjligt i dagens läge. Gör man ett nytt bba avtal med typ 3000 mer i månaden och implementerar den som man gjorde 2003. Tror det skulle bli ett ramaskri utan dess like i de områden med ett gammalt avtal. Att vända på trenden för personal försörjning så måste nog representanter från trafikhuvudmännen vara med, för hur man än vänder och vrider på detta problem så blir det dyrare. Med en framtida risk att man inte har personal som säkerställer en stabil och fungerande kollektivtrafik.
Högre lön hade löst problemet.
Nej! Högre lön löser inte problemet om busschauffören inte får sin återhämtning som behövs. Tröttheten pga dåliga scheman försvinner inte bara för att man får en bra lön.
Brist på bussförare? Snarare brist på folk som vill köra buss. Enligt körkortsregistret finns det över 100 000 personer med D-körkort. Tänk om ni kunde locka tillbaka dem i yrket.
Man kan lära sig av historien så dess misstag inte upprepas, eller så gör man fel om och om igen?
Låt oss gå tillbaka till före 1993, före upphandlingens tidevarv. Då bedrev SL sin kollektivtrafik i egen regi. Man hade en bussförarutbildning i Hornsberg där man kontinuerligt utbildade förare. Ja, folk slutade då med, för jobbet är krävande med sina oregelbundna arbetstider, oframkomliga gator och otrevliga resenärer. Men då ansågs lönen bra och förmånerna fina, så det var inte svårt att hitta nya kandidater. Förmåner som frikort på hela SL-trafiken, även som pensionär om man kört i 30 år, ja vad är inte det värt idag när bussförarna själva måste betala fullt pris hela livet, till skillnad från många andra som får åka gratis? Pension fick man för övrigt vid 63 år, ja då förstod man att vissa yrken slet hårt på kropp och själ så det vore vansinnigt att ha folk för länge ute i denna hjärtinfarktzon?
Fast, vem lyssnar på en veteran, man har sina åsikter klara däruppe i ledningen och vill inte få in några andra idéer än sina egna? 10 gamla bussförare kan inte övertyga en VD om vad som kan rädda upp situationen?
höj lönerna, öka befogenheterna till förarna att kunna slänga ut idioter,
höj vilotiderna,
är bussförare i många år. detta vet alla om som kör buss.