
MAN arbetar tillsammans med Mobileye på att utveckla helt självkörande stadsbussar. En första buss ska i trafik i München 2025. Foto: MAN Truck & Bus.
Busstillverkaren MAN ökar tempot i sitt arbete för att utveckla självkörande bussar. Autonoma bussar i stadstrafik kan betyda mycket för de totala driftskostnaderna, behovet av personal och fördelar för alla som bor i städerna, menar MAN Truck & Bus. Företaget har nu inlett ett samarbete med teknologiföretaget Mobileye som MAN beskriver som ett av de ledande företagen när det gäller teknik för autonom körning. Målet är enligt MAN att utveckla högt automatiserade stadsbussar som är klara för serietillverkning. MAN siktar på full serieproduktion av självkörande bussar i slutet av det här årtiondet.
– Att stadsbussar i framtiden inte bara kommer att vara utsläppsfria och uppkopplade, utan också automatiserade är bara en fråga om tid, säger Barbaros Oktay, chef för bussverksamheten vid MAN Truck & Bus.
Genom samarbetet med Mobileye intensifierar MAN arbetet för en automatisering av stadsbussen. Viktiga faktorer som driver utvecklingen är, enligt MAN, främst betydligt lägre totalkostnader samt förarbristen som kan mötas på det här sättet.
Samtidigt kommer allt fler mindre och mer autonoma fordon, i första hand personbilar, att komma ut på marknaden. Mycket automatiserade, förarlösa lösningar i städerna är avsevärt mer ekonomiskt effektiva, jämfört med lösningar där det finns en förare, samtidigt som de erbjuder sina användare säker och pålitlig mobilitet, framhåller MAN.
Buss- och lastbilstillverkaren hävdar också att automatiserad, uppkopplad och emissionsfri stadstrafik gynnar de boende i städerna genom bättre luftkvalitet, minskad trängsel, mindre buller och mer utrymme eftersom behovet av parkeringsplatser minskar.
I samarbetet mellan Mobileye och MAN ska det förstnämnda företaget bidra med sina intelligenta system för körning, Mobileye Drive Intelligent Automated Driving System (ADS). Samtidigt ska MAN skapa bussar som möter kraven för automatiserad drift.
För MAN gäller det också att integrera de autonoma bussarna i ett omfattande ekosystem. Att automatisera bussar i en komplex stadsmiljö handlar nämligen inte bara om själva körningen utan också om andra uppgifter som föraren har idag. Det är bland annat att kommunicera med passagerarna, sälja eller visera biljetter, agerande vid busshållplatser, att hantera konfliktsituationer men också att reagera på oväntade situationer som trafikomläggningar eller olyckor.
Den första autonoma bussen från MAN, en elbuss av modell Lion´s City E, ska sättas i trafik i München 2025 med en säkerhetsförare ombord och inom ramen för ett forskningsprojekt. Bussen ska trafikera linje 144 i staden, genom Olympiaparken. MAN planerar flera pilotprojekt där självkörande bussar används av företagets kunder. Siktet är inställt på full serieproduktion i slutet av det här årtiondet.
Lämna ett svar