Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer dynamisk trafik i Värmland

X-linjen, den dynamiska busstrafiken i Säffle, ska i sommar också testas i Sunne. Foto: Värmlandstrafik.

Den framgångsrika dynamiska busstrafiken i Säffle, X-linjen, kommer i sommar också att köras i Sunne. X-linjen är en flexibel och dynamisk buss som bokas via en app och som körs utan tidtabell och bestämd linjesträckning. Satsningen körs som ett test mellan 15 juni och 13 augusti.

– Äntligen kan vi erbjuda en flexibel kollektivtrafik till Sunnes alla fina besöksmål. Både turister och boende får helt nya möjligheter att resa klimatsmart i sommar. Det ska bli väldigt spännande att se hur det här testet tas emot! säger Markus Bergman som är trafikchef för regionbuss på Värmlandstrafik.

X-linjen var från början ett pilottest som lanserades i Säffle hösten 2021. Med det blev Säffleborna först ut i landet att få testa på detta dynamiska trafikkoncept. Trafiken blev snabbt en succé med många fler resenärer än den tidigare konventionella busslinjen i staden (klicka här). X-linjen har också väckt stort intresse från kollektivtrafikbranschen i övriga Sverige.

– Resandet med kollektivtrafik har sjudubblats i Säffle och vi slår resenärsrekord efter resenärsrekord, berättar Markus Bergman.

Nu fortsätter Värmlandsrafik att testa den dynamiska busstrafiken på en ny ort och med nya förutsättningar. Det blir möjligt genom att en av X-linjebussarna i Säffle tillfälligt flyttar norrut till Sunne. Där kommer Värmlandstrafik bland annat att testa hur X-linjen fungerar för att knyta samman hållplatser och besöksmål utanför tätorten med Värmlandstrafiks ordinarie tåg- och busslinjer.

– Framtidens resande är kollektivt. Då behöver vi få till en kollektivtrafik som är både attraktiv och som funkar runt om i hela länet. Det här är ett viktigt och bra sätt för oss att testa och lära oss om en ny typ av trafiklösning, teknik och beteenden, säger Elisabeth Björk (V) som är kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Värmland.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)