Fordonstillverkaren Scania och ABB E-mobility testar nu megawattladdning. Det är en ny teknik som ska göra det möjligt att köra tunga, batteridrivna fordon långa sträckor och med en mycket kortare laddningstid än idag. Scania beskriver tekniken som ” en global milstolpe i utvecklingen av laddningssystem för tunga fordon”.
Scania testar nu den nya tekniken på lastbilar, men megawattladdning (MCS, Megawatt Charging System) kan i en nära framtid också användas på bussar och göra det praktiskt möjligt att exempelvis köra batteridrivna expressbussar och turistbussar.
Scania och ABB E-mobility menar att utvecklingen av en lösning för snabbladdning av kommersiella elfordon, som också kommer att ge betydande räckvidd, är ett stort steg mot att öka försäljningen av tunga fordon som kan köras fossilfritt. Företagen siktar på en successiv utbyggnad av laddare med hög effekt, med början från 1500 Ampere och så småningom med hela MCS-omfattningen på upp till 3000 Ampere.
Detta är en laddningsstandard som både Scania och ABB E-mobility har investerat i och varit med och utvecklat i samarbete med flera andra buss- och lastbilstillverkare i Europa: Volvokoncernen, Daimler Truck (med Daimler Buses) och MAN som liksom Scania ingår i Traton.
Dessa företag bildade i fjol ett gemensamt samriskföretag, Milence, som ska installera och driva minst 1 700 högpresterande laddningspunkter för turistbussar och tunga lastbilar i Europa, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här). MCS-tekniken beskrivs av Scania som avgörande för långväga tung trafik med de reglerade kör- och vilotider som gäller. Men tekniken kräver ny laddinfrastruktur och standardisering.
Redan i år räknar Scania med att erbjuda förserieproducerade lastbilar med tekniken. Nästa år kan serieproduktionen av MCS vara igång.
– Vårt mål är att 50 procent av alla fordon vi säljer årligen 2030 ska vara elektriska. För att nå detta mål krävs infrastruktur och MCS är en viktig pusselbit för infrastrukturen framöver, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania.
I oktober presenterade buss- och lastbilstillverkren MAN (som liksom Scania ingår i Traton) tekniken på sina eMobility days i München (klicka här). Där framhöll MAN att dagens CCS2-kontakter som används för att ladda elbussar och ellastbilar maximalt klarar en laddeffekt på 375 kW. Men den nya megawattlösningen klarar tio gånger så stor laddeffekt. Men en sådan effekt utvecklar mycket värme. För att klara det krävs en vattenkylning av såväl laddkabel som laddsystemet i själva bussen.
MAN räknar också med att redan 2026 börja kunna leverera eldrivna turistbussar till utvalda kunder (klicka här).
Lämna ett svar