De första eldrivna turistbussarna från MAN kommer att levereras till utvalda kunder redan 2026. Det avslöjade Heinz Kiess, marknadschef för bussar vid busstillverkaren MAN vid en konferens i Tyskland i veckan. I väntan på att ett nätverk för den nya laddtekniken för långväga trafik, MCS, byggs ut räknar MAN med att deras eldrivna turistbussar i ett första steg kommer att användas för utflyktstrafik, pendlingslinjer och transfers.
Konferensen arrangerades av det tyska fackpressförlaget Huss-Verlag. MAN räknar med att elbussar kommer att svara för 42 procent av alla sålda bussar i Europa 2030 medan bränslecellsbussrna står för cirka åtta procent. Dieselbussar (även drivna med HVO eller annan syntetdiesel) kommer enligt MAN:s bedömnning att då svara för 50 procent av bussförsäljningen i Europa. Men redan året efter väntas elbussarna dominera bussförsäljningen.
Kiess pekade på att det finns stora utmaningar när det gäller eldrivna turistbussar. En mängd utrusningsdetaljer gör att elförbrukningen är hög och därmed kräver en hög batterikapacitet. Det kan gälla värme och kyla ombord, kök/pentry, underhållningssystem och så vidare.
Kravet på batterikapacitet, bedömde Heinz Kiess, gör att eldrift sannolikt kommer först i treaxliga turistbussar med de möjligheter dessa erbjuder när det gäller axeltryck och totalvikt.
Laddtekniken MCS (Megawatt Charging System) som kan göra det möjligt att ladda exempelvis en långfärdsbuss på en kvart för 400 kilometers körning. Läs mer om tekniken genom att klicka här. Nästa år väntas serieproduktionen av MCS vara igång.
Tidigare i vinter kom det samriskföretag som Volvokoncernen, Daimler Truck och Traton Group (MAN, Scania) aviserade för ett år sedan igång med sin verksamhet under namnet Milence. Företaget ska bygga ut Europas första storskaliga, offentliga laddnätverk för bussar och tunga lastbilar, oavsett märke på fordonen (klicka här).
Lämna ett svar