Volvo Bussar och det spanska företaget Sunsundegui har tecknat en avsiktförklaring om produktion av busskarosser till turistbussar i premiumklassen. Sunsundegui ska tillverka karosser på licens för Volvo 9700 och Volvo 9900. Produktionen beräknas starta 2024, med de första modellerna på marknaden 2025. Avtalet omfattar karosser för Volvo Bussars nya plattform för Volvo 9700 och Volvo 9900 som lanserades 2022 (klicka här).
Karosser för dubbeldäckaren Volvo 9700 DD kommer att fortsätta att tillverkas av finska Carrus Delta, medan chassiproduktionen ska finnas kvar på Volvo Bussars fabriker i Borås och Uddevalla.
Avsiktsförklaringen med Sunsundegui är ännu ett steg i förverkligandet av Volvo Bussars nya affärsmodell i Europa som innebär att Volvo slutar med produktionen av helbyggda bussar i företagets anläggning i Wroclaw, Polen (klicka här).
Istället fokuserar Volvo Bussar på chassitillverkning och samarbete med externa påbyggare för att erbjuda kunderna kompletta premiumbussar. Partnerskapet med Sunsundegui följer efter den avsiktsförklaring som nyligen tecknades med MCV och som innebär produktion av karosser för Volvo Bussars elektriska stads- och intercitybussar i Europa (klicka här).
– Sunsundegui är redan en uppskattad partner och enligt vår erfarenhet ett mycket professionellt företag med utmärkt kompetens, säger Dan Pettersson, Senior Vice President på Volvo Bussar.
– De har kapacitet att möta kraven och efterfrågan på många europeiska marknader och deras karosser är mycket uppskattade av våra kunder. Vi är övertygade om att vi tillsammans kommer att utveckla en rad branschledande turistbussar i premiumklassen.
Sunsundegui har ett brett utbud av bussmodeller, från lyxiga långfärdsbussar till stadsbussar. Företaget är baserat i Alsasua, Navarra, Spanien och har för närvarande kunder i hela EU, Storbritannien och Mellanöstern.
– Vi ser fram emot partnerskapet med Volvo Bussar. Genom att dela deras engagemang för att erbjuda hållbara, säkra och effektiva bussresor skapar vi en god grund för ett framgångsrikt samarbete, säger José Ignacio Murillo, vd på Sunsundegui.
– Tillsammans med vårt partnerskap med MCV kommer samarbetet med Sunsundegui att hjälpa oss att utveckla ett komplett erbjudande för turistbussar och stads- och intercitybussar i Europa, säger Dan Pettersson.
– Vår affärsmodell innebär att vi får ett nära samarbete med några av världens ledande påbyggare och möjliggör för oss att kombinera vår expertis och kompetens inom respektive områden. Det kommer att förbättra vår förmåga att utveckla och anpassa lösningar för att möta varje kunds unika behov.
Volvo Bussar kommer att fortsätta vara kontaktpunkten för kunderna och erbjuda reservdelar och tjänster för tillgänglighet, både när det gäller nya erbjudanden och till kunder som redan har Volvobussar i sin flotta.
I praktiken innebär avtalen mellan Volvo Bussar och Sunsundegui respektive MCV samt det fortsatta samarbetet med Carrus att de viktigaste pusselbitarna i Volvo Bussars nya affärsmodell för Europa nu är på plats och att Volvobussar som vi vant att se dem kommer att fortsätta marknadsföras i Europa.
– De överenskommelser vi träffat gäller ju för 7900E/EA och för 9700/9900 med MCV respektive Sunsundegui. Till detta kommer ju t ex 9700DD som vi producerar ihop med Carrus. Avtalen gäller för ”våra” produkter, sedan kan man precis som idag beställa ett chassi från oss med en kaross från antingen MCV eller Sunsunsdegui. Sedan kommer vi även att fortsätta att arbeta tillsammans med andra påbyggare som vi gör idag för andra produkter, baserat på kundbehov, uppger Volvo Bussars presschef Joakim Kenndal för Bussmagasinet.
– I dagsläget lägger vi fokus på att säkerställa de två avtalen med MCV och Sunsundegui och att vi ska leverera de produkter jag nämnt.
Produktionen av kompletta turistbussar i Mexiko och Nordamerika berörs inte av förändringarna i Europa.
Lämna ett svar