Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men den här gången också med en utblick till Nordamerika. Fler elbussar från Volvo till London; Batteribussar mer energieffektiva än bränslecellsbussar konstaterar rapport; Amerikansk drivlina till jätteorder på elbussar från Volvodotter.
Storbritannien: Volvo Bussar har fått en beställning på ytterligare 28 elbussar, Volvo BZL Electric enplansbussar, för trafik i London. Det är bussoperatören Metroline som därmed följer upp en order från november då bussföretaget beställde 48 bussar av samma modell från Volvo. Metroline ägs av det stora, internationella trafikföretaget ComfortDelGro.
Bussarna är 10,8 meter långa och har karosser från egyptiska MCV enligt de särskilda specifikationer som Transport for London har. De har två dubbeldörrar och 29 sittplatser och ska sättas in på två linjer i London.
MCV har hittills levererat Volvobussar till den brittiska marknaden. I april tecknade Volvo och MCV avtal (klicka här) om att MCV ska tillverka karosser till Volvos elbussar för stads- och intercitytrafik på den europeiska marknaden. Serieproduktionen beräknas starta sommaren 2024 och de första elbussarna levereras till europeiska kunder i början av 2025.
Storbritannien: Batterielektriska bussar är betydligt mer energieffektiva än dieselbussar och även effektivare än bränslecellsbussar. Det slås fast i en rapport från det brittiska kommunikations-departementet, Department for Transport. Rapporten analyserar data från 275 batterielektriska, gasdrivna, bränslecellsdrivna och hybridbussar.
Några slutsatser från rapporten:
Batteribussarna är de mest energieffektiva och använder upp till 70 procent mindre energi än dieselbussar om man utgår från den el som i genomsnitt finns i det brittiska elnätet där en del av elen kommer från fossil kraft. Om elen istället skulle vara helt förnybar skulle utsläppen av växthusgaser från bussarna minska med upp till 100 procent.
Gasbussar som drivs på naturgas använder mer energi än dieselbussar och ökar utsläppen av växthusgaser med sju procent. Vid användning av biogas minskar däremot utsläppen med 80 procent.
Dieselhybriderna är 15 – 37 procent mer effektiva än vanliga dieselbussar och har en minskning av växthusgaser i samma storleksordning.
Vätgasdrivna bränslecellsbussar använder 58 procent mindre energi än diesel och minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 30 procent om vätgasen produceras med genomsnittlig el från det brittiska elnätet. Förnybar, ”grön”, vätgas minskar utsläppen upp till 98 procent.
Klicka här för att ladda ner rapporten.
Kanada: Som vi tidigare rapporterat (klicka här) fick Volvo Bussars nordamerikanska dotterbolag Nova Bus nyligen en rekordorder på upp till 1 229 batterielektriska bussar till flera kanadensiska storstäder. Bussarna ska levereras under åren 2025 – 2027.
Det är nu klart att det blir BAE Systems som ska leverera motorerna och drivlinan till bussarna. BAE Systems är en av de stora globala leverantörerna av elektriska drivlinor och av bränsleceller. Företaget har anläggningar i delstaten New York i USA samt i Rochester, Storbritannien.
Lämna ett svar