Det finns fortfarande inga besked från den politiska majoriteten i Stockholms stad om hur stadens planer på att införa miljözon klass 3 i Gamla Stan och delar av City kommer att slå mot turistbussar och annan busstrafik. Oppositionsborgarrådet i Stockholm, Dennis Wedin(M), har i en interpellation ställt ett antal frågor om miljözonen till trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP). I sitt svar fokuserar Lars Strömgren helt på personbilarna men är tyst om busstrafiken.
Det uppdrag som Stockholms stad har fått av den politiska majoriteten (S)+(MP)+ (V) i stadshuset innebär att miljözon klass 3 ska börja införas i Gamla Stan och delar av city nästa år. Sedan ska införandet fortsätta stegvis och vara helt klart 2026.
Exakt vilket geografiskt område som zonen ska omfatta utreds just nu av trafikkontoret i Stockholm.
Sveriges Bussföretag har tidigare riktat hårt kritik mot planerna (klicka här). I ett brev till trafikkontoret i Stockholm varnade bussföretagen för att planerna på miljözon klass 3 kan få mycket allvarliga konsekvenser. ”I praktiken kan planerna innebära ett totalförbud för turistbussar runt Stockholms viktigaste turistmål. Samtidigt kommer privatbilismen att öka”, framhöll bussföretagen.
I en interpellation till Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) har det moderata oppositionsborgarrådet Dennis Wedin ställt frågor om den planerade miljözonen. Strömgren är dock i sitt svar tyst om busstrafiken utan fokuserar helt på personbilarna och skriver:
– Den som verkligen behöver köra bil i City och Gamla stan fortsatt kommer att ha den möjligheten, även med bensin- eller dieselbil. För övriga som berörs av miljözonen och saknar en tillåten bil är alternativen att antingen växla över till en utsläppssnål bil, att placera sin bil utanför zonen eller att välja bort den ägda bilen helt, till förmån för exempelvis gång, cykel, kollektivtrafik eller elbilspool.
Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag, reagerar på Lars Strömgrens resonemang.
– Lars Strömgrens interpellationssvar utgår från att endast personbilar påverkas av ett införande av miljözon klass 3. I trafikförordningen framgår det klart och tydligt att även lätta och tunga bussar omfattas. För dessa gäller inga generella undantag från kraven som för exempelvis fordon som kör färdtjänst, säger Anna Grönlund till Bussmagasinet.
– Konsekvenserna av en miljözon klass 3 blir därmed i princip ett totalförbud för all kollektivtrafik i Stockholms city. Det gäller den linjelagda trafiken, där det idag är långt ifrån alla bussar som uppfyller kraven, men det gäller också turist- och beställningstrafiken. Där finns det i princip inga fordon som uppfyller kraven, så för den delen av branschen blir det ett faktiskt förbud mot busstrafik.
Lämna ett svar