Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

London har nu fått sin 1000:e emissionsfria buss. Foto: Transport for London.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: London störst i Europa på elbussar; 1500 elbussar producerade i partnerskap; fler bränslecellsbussar från Solaris.

Storbritannien: London har nu fler än 1 000 emissionsfria bussar i kollektivtrafiken (batteribussar och bränslecellsbussar) rapporterar Transport for London . Det innebär att den brittiska huvudstaden nu är störst i Europa på elbussar.

54 av Transport for Londons busslinjer är nu helt elektrifierade medan 15 är delvis elektrifierade. Den 1000:e elbussen blev en Wrightbus StreetDeck Electroliner hos operatören Metroline som använder bussen på linje 204. Av de 1 000 elbussarna i London tillhör drygt 100 Metroline

London har som mål att ha en helt emissionsfri busstrafik år 2034, men med fortsatt statligt stöd till elektrifieringen kan målet nås redan 2030.

BYD och Alexander Dennis har nu i partnerskap levererat 1500 elbussar. Foto: Alexander Dennis.

Storbritannien: Partnerskapet mellan den kinesiska elfordonstillverkaren BYD och brittiska Alexander Dennis (ADL) passerade på måndagen en milstolpe i och med leveransen av den 1 500:e elbussen som producerats i samarbete mellan de båda företagen. Jubileumsbussen, en BYD-Alexander Dennis Enviro200EV togs då över av bussoperatören GoAhead i London. Bussen är en av närmare 300 elbussar från BYD-Alexander Dennis som GoAhead i London tar emot i år.

De första 51 elbussarna från BYD-Alexander Dennis till GoAhead London levererades 2016 och stationerades då på bussoperatörens depå i Waterloo i södra London som var den första större bussdepå i Europa som helt konverterats för elbussar. GoAhead London är BYD-Alexander Dennis största enskilda kund med totalt 577 elbussar som har levererats eller är beställda.

Solaris fortsätter att ha framgångar med sina bränslecellsbussar. Foto: Solaris.

Tyskland: Busstillverkaren Solaris har fortsatta framgångar med sina bränslecellsbussar. Solaris har nu levererat tio bränslecellsbussar till två bussföretag i Bayern. Bussarna ska gå i trafik kring München och Ebersberg.

Bussarna, Solaris Urbino 12 Hydrogen, har integrerade elmotorer på bakaxel och bränsleceller med en kapacitet på 70 kW. Vätgasen till bränslecellerna lagras i fem tankar med en sammanlagd kapacitet om 1 500 liter vilket ger busssarna en räckvidd på över 350 kilometer på en tankning.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)