Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökat bussresande i Västerbotten

Bussresandet i Västerbotten ökar. Foto: Länstrafiken i Västerbotten.

Bussresandet i Västerbotten är på god väg att återhämta sig efter pandemin och på en rad linjer i regionen har resandet ökat i år, både i förhållande till förra året och 2019. Tidigare har vi kunnat rapportera om en stark resandeutveckling i lokaltrafiken i Umeå, den så kallade Ultratrafiken (klicka här). Generellt är återhämtningen störst på kortare resor och i befolkningstäta områden.

Under maj månad i år gjordes 303 208 bussresor i Västerbotten. Det är en ökning med drygt tre procent jämfört med maj året innan. Resorna i juli ökade också med 1,7 procent.

– Det känns väldigt bra att det kollektiva resandet i länet återhämtar sig så bra efter pandemin, även om utvecklingen varierar mellan olika linjer och olika delar av länet. Återhämtningen är starkast på de lite kortare resorna och i befolkningstäta områden. Men vi ser fram emot nya fordon på linje 31, Blå Vägen mellan Umeå och Hemavan nu den 1 oktober, vilket starkt kan komma att bidra till att locka fler resenärer, säger Harriet Söder, vd på Länstrafiken i Västerbotten.

Några exempel på utvecklingen under det första halvåret:

Resandet på linje 100, Norrlandskusten, har i år ökat under det första halvåret jämfört med året innan. Nya fräscha busar är en viktig anledning till resandeökningen bedömer Länstrafiken i Västerbotten.

På linje 118, Sävar – Täfteå – Umeå, har resandet ökat med drygt 20 procent under första halvåret, jämfört med samma tid 2019 och på linje 31, Hemavan – Lycksele – Umeå finns en viss ökning jämfört med 2019.

Andra linjer som visar en ökning under första halvåret, jämfört med 2019, är 114 och 115 Tavelsjö – Hissjö – Umeå (+45 procent) och 123, 124. 125, Obbola – Holmsund – Umeå (+14,3 procent).

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)