Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

I december 2019 invigdes världens första BRT-linje med 18-meter långa bränslecellsdrivna bussar i den franska staden Pau. Nu slopas vätgasbussarna. Foto: Cyril Garrabos.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Dumpar dyra bränslecellsbussar efter fyra år; Elbussatning med laddat hinder; Fler elbussmodeller från ungerska Ikarus.

Frankrike: Ännu en fransk stad dumpar bränslecellsbussar och satsar på batteribussar. Det är staden Pau, som för fyra år sedan lanserade världens första BRT-linje med vätgasdrivna, 18-meters ledbussar (klicka här) som nu har beslutat att avsluta experimentet.

Enligt den franska tidningen La Gazette des Communes är anledningen dels att vätgasen har blivit nästan dubbelt så dyr som tidigare, dels tekniska problem med bussarna. Pau har haft åtta bränslecellsdrivna Van Hool EzquiCity i trafik på BRT-linjen. Enligt tidningen börjar driftkostnaderna för de åtta bränslecellsbussarna närma sig en miljon euro (drygt tio miljoner kronor) om året.

Förra året beslutade staden Montpellier att slopa planerna på att köpa ytterligare 50 vätgasbussar sedan man konstaterat att batteribussar endast skulle kosta en sjättedel av kostnaderna för bränslecellsbussar.

Dussintals elbussar på Irland står stilla i brist på laddinfrastruktur. Bilden är dock inte från Irland. Foto: Wrightbus.

Irland: Elbussar är bra, men kräver laddning, vilket kan vara ett aber. NTA, National Transport Authority, som har det övergripande ansvaret för kollektivtrafiken i republiken Irland beställde sommaren 2022 120 elbussar som en del i ett ramavtal på 800 bussar. Bussarna ska dels till lokaltrafiken i Dublin (100 bussar), Dublin Bus, dels till Bu Èireann (20 bussar).

Men dussintals av bussarna är ännu inte i trafik. Anledningen är att laddinfrastrukturen saknas, uppger vår irländska branschkollega Sean Murtagh på Fleet Transport Magazine.

Att laddinfrastrukturen inte är på plats beror i sin tur på byråkratiska rutiner som har gjort att bygglov för laddstationerna vid flera laddstationer har dragit ut på tiden.

Ungerska Ikarus planerar att lansera flera nya elbussmodeller nästa år, bland annat en 18,75 meter lång ledbuss. Bild: Ikarus.

Ungern: För ett antal årtionden sedan rullade en del bussar från ungerska Ikarus på svenska vägar. Men omgivna av ett tvivelaktigt kvalitetsrykte försvann de efterhand. Som busstillverkare finns dock Ikarus kvar, nu med produkter som har visat sig konkurrenskraftiga på flera europeiska marknader.

På Busworld i Bryssel i oktober visade Ikarus en batteridriven 8,5 meter lång midibuss. Men företaget aviserar nu också ytterligare två elbussar som är planerade att lanseras under 2024. Det är dels den normalstora Ikarus 120e v4, dels ledbussen 180e som ska vara 18,75 meter lång och med två drivaxlar.

Med utvidgningen av produktsortimentet räknar Ikarus med att i framtiden kunna delta i fler upphandlingar av elbussar runt om i Europa med fokus på emissionsfri trafik i stora och små städer. Ikarus räknar också med att öppna för externa påbyggare.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)