
Kammarrätten i Jönköping underkänner Region Kalmar läns samarbete med Skånetrafiken om nytt biljettsystem och kräver ny upphandling. Foto: Sveriges Domstolar.
Kammarrätten i Jönköping har underkänt att Region Kalmar län utan upphandling ansluter Kalmar Länstrafik (KLT) till Skånetrafikens rese- och biljettsystem. Region Kalmar län måste göra en ny upphandling av biljettsystem, skriver domstolen.
Kammarrätten anser att Region Kalmar läns upphandling inte följer lagen och därför måste göras om.
Bakgrunden är att regionfullmäktige i Region Kalmar län den 29 september 2021 beslutade att lämna sitt befintliga rese- och biljettsystem och ansluta sig till ett system som Skånetrafiken hade utvecklat i samverkan med andra regionala kollektivtrafikmyndigheter.
Kalmar län upphandlade inte anslutningen till Skånetrafikens system. Regionen ansåg nämligen att anslutningen omfattades av det så kallade samarbetsundantaget i lagen. Det är en undantagsbestämmelse som innebär att upphandlingar mellan myndigheter under vissa förutsättningar inte behöver konkurrensutsättas. Men ett företag som också utvecklar liknande system begärde överprövning av regionens beslut.
Och nu har kammarrätten i Jönköping sagt sitt.
Kammarrätten slår fast att det är den upphandlande myndigheten (i det här fallet Region Kalmar län) som ska bevisa att upphandlingen inte behöver följa upphandlingslagen, LUF. Dessutom ska undantag från LUF ske restriktivt. Men kammarrätten anser att avtalet mellan Kalmar län och Skånetrafiken inte är av sådant slag som lagen kräver för att ett undantag ska kunna ske. Alltså ska upphandlingen göras om.
– För att kunna tillämpa undantagsbestämmelsen krävs ett faktiskt samarbete mellan de upphandlande myndigheterna. Så kan inte anses vara fallet vad gäller Region Kalmar läns anslutning till Skånetrafikens rese- och biljettsystem eftersom det inte är visat vilka förpliktande åtaganden som regionen har, utöver att ersätta kostnader, säger kammarrättsrådet Linda Svärd.
Turerna har varit många kring biljettsystemet i Kalmar län. I oktober 2020 började Kalmar länstrafik använda sig av ett system kallat Lynx som man tagit fram tillsammans med länstrafikbolagen i Kronoberg, Jönköping och Halland. Men ett år senare kom Kalmar länstrafik fram till att det biljettsystem som Skånetrafiken använde var bättre.
– Skånetrafikens lösning innebär en effektivare samverkan och utvecklingspotential för Kalmar länstrafik. Samtidigt är den beräknade driftskostnaden för Skånetrafikens system sex miljoner lägre årligen än dagens lösning, skrev Kalmar Länstrafik i ett pressmeddelande i augusti 2021.
Visserligen skulle det medföra en engångskostnad på fjorton miljoner kronor att ansluta sig till Skånetrafikens system. Men den kostnaden skulle man ha räknat hem till 2026.
Regionfullmäktige sa ja till bytet av system. Och en omfattande strid om beslutet inleddes. Anklagelser om slöseri, jäv, stora kostnadsöverdrag, spruckna kalkyler, brott mot upphandlingslagstiftningen med mera ven genom luften.
Typiskt problem med upphandlingar,lite för stort focus på pris istället för att få något driftsäkert. Måste finnas en anledning till att man lämnade redan efter ett år. Vidare kan man tycka att göra en upphandling när man vill ansluta sig till ett befintligt system som man anser sig tycka vara fungerande och prisvärt lite märkligt och onödigt.