Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Inga skäl ändra regler för vinterdäck”

Det finns inga skäl att skärpa kraven på vinterdäck för tunga fordon ytterligare, anser Transportstyrelsen och VTI. Arkivbild: Ulo Maasing.

Kraven på vinterdäck och däcksutrustning för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Det visar en utredning som Transportstyrelsen och VTI har gjort på uppdrag av regeringen. Utredningen visar också att skärpningen av reglerna för vinterdäck 2019 i praktiken inte innebar någon större förändring. I utredningen har forskarna på VTI bland annat intervjuat ett antal bussförare liksom Sveriges Bussföretags säkerhetsgrupp.

– Vi har gjort en detaljerad genomgång av det nuvarande regelverket och hur det fungerar. Utifrån den granskningen ser vi inget behov att förändra de nationella bestämmelser som gäller i dag, sammanfattar Mattias Hjort, forskningsledare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

I februari 2022 fick VTI och Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att analysera om de nuvarande kraven på vinterdäck för tunga fordon är tillräckliga eller om de behöver skärpas.

Utredningen har också granskat hur branschen lever upp till de gällande kraven på vinterdäck. Man har också undersökt om perioden för vinterdäck behöver förlängas och hur den regelskärpning som genomfördes 2019 har fungerat.

Utredningen har kommit fram till att de regler som finns är tillräckliga. aDet finns inte anledning att skärpa kraven på vinterdäck och däckutrustning för tunga fordon. Det saknas också skäl för att tidigarelägga vinterdäcksperioden på hösten.

– Med detta sagt finns fortfarande skäl att förbättra vinterdäcken för tunga fordon. Men sådana förändringar måste göras i samarbete med däckindustrin och inom ramen för det europeiska standardiseringsarbetet CEN, säger Mattias Hjort.

– Självklart har däcken betydelse för trafiksäkerheten. Däck som inte är anpassade för vinterväglag kan givetvis få stor betydelse, men när däcken generellt sett är bra så är det andra faktorer som får mycket större betydelse för att en olycka ska ske. När en olycka sker så har det oftast brustit på ett eller flera ställen i en lång händelsekedja där många faktorer spelar in. Det kan till exempel orsakats av en annan trafikant eller dålig hastighetsanpassning av en förare, säger Omar Bagdadi, utredare vid Transportstyrelsen.

– Det är klokt av Transportstyrelsen och VTI att inte föreslå ytterligare skärpning av vinterdäckskraven, då nyttan inte motsvarar kostnaden. Sveriges Bussföretags säkerhetsnätverk har haft flera möten med utredaren och kunnat bidra med de praktiska erfarenheter som våra medlemsföretag har, berättar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Utredningen kan laddas ner från Transportstyrelsens hemsida (klicka här).

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)