Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Solaris ska leverera 105 Urbino 18 Electric till Milano. Foto: Solaris.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Stora framgångar för Solaris i Italien och Tyskland; Tio år med elbussar som att ta bort 24 000 bilar från vägarna.

Italien: För bara några dagar sedan kunde vi rapportera att busstillverkaren Iveco Bus hade fått en order på 153 elbussar till lokaltrafiken i Milano, Azienda Trasporti Milanesi (ATM). Nu är det klart att ATM placerar en stor elbussbeställning även hos polska Solaris som ska leverera 105 batteridrivna ledbussar, Urbino 18 electric, till trafikföretaget.

ATM har köpt bussar från Solaris sedan 2014 och har sedan dess beställt sammanlagt närmare 500 bussar från den polska tillverkaren. Sedan 2018 har beställningarna endast gällt emissionsfria bussar.

Bussarna till ATM ska vara utrustade med Solaris högenergibatterier om 700 kWh och kan laddas såväl i depå som via pantograf ute på linjen.,

Lokaltrafiken i Berlin, BVG, fick sin första Solaris Urbino 18 Electric 2020. Nu har BVG tecknat ett ramavtal med Solaris om fler batteridrivna ledbussar. Foto: Wikimedia Commons.

Tyskland: Det kommunala lokaltrafikföretaget i Berlin, Berliner Verkehrsbetriebde (BVG) har efter upphandling tecknat ett ramavtal med Solaris om leverans av batteridrivna ledbussar. I en första order inom ramavtalet beställer BVG 50 elektriska ledbussar, Urbino 18 Electric, från den polska tillverkaren. Den första av bussarna ska levereras nästa år, övriga 49 under 2025. Ytterligare beställningar kan bli aktuella inom ramavtalet.

Bussarna ska dels depåladdas, dels laddas på ändhållplatserna via pantograf. Det gör att räckvidden i praktiken blir obegränsad.

Satsningen finansieras delvis med stöd från det tyska ministeriet för digitalisering och transporter. BVG står för de kostnader som jämförbara dieselbussar skulle ha inneburit.

Go-Ahead Group var för tio år sedan först med att introducera elbussar i Londontrafiken. Här företagets elbussdepå i Waterloo. Foto: Ulo Maasing.

Storbritannien: Londons största bussoperatör, Go-Ahead London, firar att företaget nu har haft elbussar i trafik i den brittiska huvudstaden under tio år. Enligt företaget har bussarna minskat de fossila utsläppen motsvarande om 24 000 bilar hade försvunnit ur trafik eller 40 000 ton koldioxid.

Go-Ahead var det företag som tog initiativ till en satsning på elbussar i London. Klicka här och läs vårt reportage från 2019 från en av Go-Aheads elbussdepåer i den brittiska huvudstaden.

Idag har Go-Ahead London 520 emissionsfria bussar i trafik för Transport for London. Totalt har Go-Ahead i Storbritannien 670 emissionsfria bussar, ett antal som snart ska utökas med 106 elbussar i staden Oxford.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)