Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis ersätter Lidingöbanan

En buss på Lididingöbron. Nerskärningar i SL-trafiken har gjort att Keolis har förare och bussar för att köra ersättningstrafik för Lidingöbanan. Foto: Keolis.

Trafikföretaget Keolis har fått i uppdrag av AB Stockholms Spårvägar att ta över ersättningstrafiken för Lidingöbanan från 22 januari till dess att tågen kan börja trafikera Lilla Lidingöbron. Nerskärningarna i kollektivtrafiken i Storstockholm har gjort att Keolis har både förare och bussar för uppdraget.

Uppdraget omfattar ersättningstrafik mellan Ropsten och Baggeby, där Lidingöbanan tar vid på sträckan Baggeby – Gåshaga Brygga. Bussförarna som kommer att köra ersättningstrafiken är anställda på Keolis depåer i södra Stockholm, Nyboda och Eriksberg.

Ersättningstrafiken kommer att sysselsätta cirka fjorton bussförare per vecka och köras med ungefär nio bussar av SL-standard som är bekanta för resenärerna.

Med anledning av trafikneddragningarna i södra Stockholm i samband med tidtabellsskiftet i december minskade behovet av förartjänster och bussar i trafik. Det har gjort att Keolis har både förar- och fordonskapacitet för att köra ersättningstrafiken för Lidingöbanan från 22 januari.

Med anledning av trafikneddragningarna i södra Stockholm i samband med tidtabellsskiftet i december minskade behovet av förartjänster och bussar i trafik. Det har gjort att Keolis har både förar- och fordonskapacitet för att köra ersättningstrafiken för Lidingöbanan från 22 januari.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)