Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis: Bra startfält ger stabilare leverans i Uppland

”Vi har ett bra startfält inför 2024”, säger Keolis produktionsdirektör Richard Kirchner sedan Nobina krävt att Region Uppsala sparkar Keolis från regionbusstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Förbättrade villkor, betald förarutbildning och effektiv rekrytering ska förbättra kollektivtrafiken i Uppland. Det uppger trafikföretaget Keolis som sedan sommaren 2022 kör regionbusstrafiken i Uppland på uppdrag av UL. Företaget medger att man haft en högre andel inställda bussturer än vad som är normalt. Orsaken är enligt Keolis den brist på bussförare som gäller i hela Europa, även i Sverige och Uppland.

Som vi kunde rapportera igår (klicka här) har Keolis´ konkurrent Nobina krävt att Region Uppsala ger Keolis sparken från regionbusstrafiken som Nobina tidigare körde. I ett brev till regionen skriver Nobina att regionen inte bara har rätt att bryta avtalet med Keolis utan en skyldighet.

Men det ansvariga regionrådet Cecilia Linder (M), ordförande i regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd säger till bussmagasinet.se att hon inte tror på en uppsägning.

– Nobinas agerande är väldigt ovanligt och har lite karaktär av en krigsförklaring, sa hon till bussmagasinet.se på tisdagen.

I ett pressmeddelande på onsdagseftermiddagen uppger Keolis att huvudorsaken till de alltför många inställda bussturerna främst är förarbristen. Samtidigt pekar företaget på att man trots det under fjolåret rekryterat närmare 150 förare i Uppland. Flera av dessa har gått igenom en förarutbildning, bekostad av Keolis. ”De höga rekryteringstalen kombinerat med att få förare har slutat gör att Keolis har ett bra startfält inför 2024”, skriver Keolis.

Keolis produktionsdirektör Richar Kirchner. Foto: Keolis.

– Det är ingen hemlighet att vi har haft en tuff start i Uppland där den extrema förarbristen har påverkat oss. Vi uppskattar den goda dialogen med såväl UL som våra förare och vi har tillsammans arbetat fram en rad insatser under 2023 som ska generera en stabilare leverans, säger Richard Kirchner, produktionsdirektör på Keolis.

– Vi bedriver ett intensivt rekryteringsarbete, vi förbättrar villkor och vi har genomfört bussförarutbildningar när vi märkt att det varit svårt att hitta utbildade förare.

Keolis framhåller att man har gjort insatser på tre områden för att tackla förarbristen.

Ett område är förbättrade villkor. ”Dialogen med förare har förbättrats och Keolis har agerat på förslag som kommit in. Det har ökat förarnas nöjdhet när det gäller upplägg av tjänster och scheman, exempelvis anpassade scheman för småbarnsföräldrar och jämnare start o.ch sluttider. Behovsanställda erbjuds också en anställning på 20 procent”, skriver Keolis.

Betald utbildning av personer som är lämpliga som förare men inte har busskörkort får körkortsutbildning med lön och därefter heltidsanställning. Sedan oktober har kursena genomförts varje månad och kommer att fortsätta.

Den tredje insatsen som Keolis pekar på gäller rekryteringsarbete ”med kampanjer i sociala medier, närvaro på rekryteringsevent och en rad åtgärder för en snabbare och bättre rekryteringsprocess.”

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)