Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart: SL:s jätteupphandling överklagas

Jan Kilström, högste ansvarig i Keolis för Belgien, Danmark, Nederländerna och Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Den av flera aktörer hårt kritiserade upphandlingen av tunnelbanetrafiken i Stockholm överklagas. Det är Keolis som hos Förvaltningsrätten i Stockholm har begärt att upphandlingen överprövas. Upphandlingen är värd cirka 40 miljarder kronor under den elvaåriga avtalstiden och tre av de fyra anbudsgivarna underkändes av SL.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) riktar branschorganisationen Tågföretagenhård kritik mot upphandlingen.

Keolis fick sin beskrivning av IT-lösningar och IT-säkerhet underkänd av SL, det vill säga trafikförvaltningen i Region Stockholm.

– Den här saken är så märklig att det av flera skäl är självklart för oss att begära överprövning, säger till bussmagasinet.se Jan Kilström, Keolis vd för kontinentaleuropa och Keolis högste ansvarige för Belgien, Danmark, Nederländerna och Sverige.

Själva överklagandet från Keolis är på 40 sidor.

Jan Kilström bedömer att överklagandeprocessen kan ta upp till 18 – 24 månader om ärendet går vidare från förvaltningsrätten till högre instanser.

Transdev, som också deltog i upphandlingen, har valt att inte överklaga, även om företaget är mycket kritiskt till SL:s sätt att sköta upphandlingen.

Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet la ner sina röster när Trafiknämnden med kort varsel ställdes inför uppgiften att besluta om upphandlingen. SD är kritiskt till att SL endast valde att slutförhandla med en part.

– De andra företagen som valdes bort har stor erfarenhet att driva kollektivtrafik. Att de inte kvalificerades är väl en varningsklocka kring hur processen har varit. Om man nu tycker att trafiken ska marknadsutsättas ska man också måna om att det är en verklig konkurrens, säger Anna Sehlin (V), ledamot i trafiknämnden, till Dagens Nyheter.

Läs även vår ledare när upphandlingsresultatet blev känt (klicka här).

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)