Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Solaris har fått tre order på bränslecellsbussar, bland annat från Köln i Tyskland. Foto: RVK.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Nya vätgasframgångar för Solaris;  Irizars ”spårvagn” på brittisk BRT-linje; Premiär för ungersk elbuss.

Polen: Den polska busstillverkaren Solaris befäster sin ställning på marknaden för en bränslecellsbussar. Det är förvisso en utpräglad nischmarknad: i fjol registrerades endast 207 bränslecellsbussar i Europa, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här). Men av den marknaden hade Solaris drygt 37 procent.

Nu har den polska tillverkaren på kort tid tagit hem tre viktiga order på bränslecellsbussar. Den största ordern kommer från Parisregionen och Ile-de-France Mobilités som svarar för kollektivtrafiken i regionen och som i en upphandling har beställt 22 Solaris Urbino 12 vätgasbussar inklusive service och underhåll. Syftet är att utvärdera vilken potential vätgasen har för regionens kollektivtrafik.

Den andra ordern kommer från Tyskland och RVK i Köln som svarar för regiontrafik runt den tyska storstaden vid Rhen. RVK har beställt 20 Solaris bränslecellsbussar varav nio 12-metersbussar och elva ledbussar för att sättas i trafik under senvåren 2025. Irizars ”spårvagn” till brittisk BRT-linje;

RVK tillhör pionjärerna i Europa när det bränslecellsbussar. 2011 tog företaget emot sina första två vätgasdrivna bussar. Det var två ledbussar av Modell VDL Phileas 18. 2014 tog RVK emot sina första bränslecellsbussar från Van Hool och 2021 levererade Solaris sina första bränslecellsbussar till RVK. Senare har Solaris fått ytterligare beställningar från RVK. Även brittiska Wrightbus har fått en order på upp till 100 bränslecellsbussar från det tyska trafikföretaget.

En tredje order på bränslecellbussar fick Solaris i veckan från Italien. Det är ett bussföretag i provinsen Mantua i Lombardiet som har beställt fem Solaris Urbino 12 hydrogen. Italien är en stark marknad för Solaris. Nyligen har företaget fått order på 130 bränslecellsbussar till Bologna och 90 till Venedig. Till det kommer beställningar på 105 batteridrivna bussar till Milano och 112 trådledbussar till Genua.

Irizars ie Tram ska gå i VRT-trafik utanför London. Foto: Go-Ahead London.

Storbritannien: BRT-systemet Fastrack i Kent, sydost om London, ska trafikeras med 28 batteridrivna ie Tram från den spanska busstillverkaren Irizar. Det står klart sedan det formella avtalet mellan operatören Go-Ahead London och Kent County Council nu har undertecknats.

Idag körs trafiken av Arriva med dieselbussar. Go-Ahead London, som ska köra trafiken, har idag cirka 535 elbussar i trafik.

Trafikavtalet löper på femton år. Enligt Kents ”transportminister” Neil Baker har Kent valt en så lång avtalstid för att människor ska kunna lita på att trafiken är en långsiktig satsning.

Ungerska Credobus har lanserat sin första elbuss. Bild: Credobus.

Ungern: Den ungerska busstillverkaren Credobus har nu haft premiär för sin första elbuss. Credobus Electronell är en lågentrébuss, byggd på en lättviktskonstruktion som innebär att fordonets vikt endast är 11,5 ton – enligt tillverkaren 1,5 ton lättare än jämförbara elbussar. Till den låga vikten bidrar en lätt ram och att bussen har 18.5-tumshjul.

Motorn kommer från Voith och batterierna med en kapacitet på upp till 294 kWh levereras av BorgWagner. Två av de tre batteripaketen är monterade under bussens golv.

Först ut är en 12-metersversion med tre dörrar men också en ledbuss på 18 meter är planerad.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)