Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

I vinter kommer flygplatsen i Rotterdam att betjänas av självkörande bussar. Bild: Karsan.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Självkörande flygbuss i Nederländerna; Elektriska flygplatsbussar från Litauen; Längre livstid för elbussbatterier.

Nederländerna: Från januari nästa år ska flygplatsen i holländska Rotterdam och Haag få självkörande flygbusstrafik. Det är lokaltrafiken i Rotterdam, RET (Rotterdamse Elektrische Tram) och företaget DAM Shuttles som ska sätta in två autonoma bussar från Karsan på den fem kilometer långa linjen mellan flygplatsen och en av stadens tunnelbanestationer. Trafiken ska betjäna såväl flygresenärer som anställda på flygplatsen.

Bussarna, Autonomous e-ATAK är av samma modell som den självkörande bussen i Stavanger i Norge. De blir också de första bussar som den turkiska busstillverkaren levererar till Nederländerna. Bussarna ska levereras i november och sedan testas ingående i trafik under december för att efter nyår sättas i reguljär trafik.

Därefter följer ett praktiskt test under minst två år då bussarna ska trafikera den nuvarande linje 33 till flygplatsen. Enligt RET är linjesträckningen tydlig och mindre komplex jämfört med andra busslinjer. Till en början ska en bussförare finnas med och i första hand övervaka säkerheten ombord. Senare är målet att bussen ska köras utan förare ombord och fjärrövervakas. Enligt RET kan i framtiden automatiskt körda fordon bidra till ökad trafiksäkerhet, ett smartare utnyttjande av transportkapacitet och minskade utsläpp av koldioxid.

För ett år sedan blev det känt att Vy Flygbussarna, Arlandastad, Karsan, Applied Autonomy och Adastec planerade en autonom busslinje till Arlanda flygplats. bVisionsild: Arlandastad.

För ungefär ett år tillkännagav Vy Flygbussarna tillsammans med Arlandastad, norska Applied Autonomy och amerikanska Adastec att man avsåg att starta en självkörande busslinje mellan Arlanda flygplats och Arlandastad (klicka här). Även där var det tänkt att använda en elbuss från Karsan.

Trafiken kom aldrig igång eftersom parterna inte fick något ekonomiskt stöd från Vinnova. Enligt vad bussmagasinet.se erfar kan ett nytt beslut om stöd från Vinnova komma att beviljas i vår vilket gör att projektet kan starta. Fler liknande projekt i Sverige är också på gång det närmaste året.

Sedan våren 2022 har den norska trafikhuvudmannen Kolumbus tillsammans med Vy Buss, busstillverkaren Karsan och företagen Applied Autonomy och Adastec haft en självkörande buss i reguljär stadstrafik i Stavanger. Sedan i vintras kör bussen en mer krävande linje än tidigare, bland annat i en vägtunnel och med en mer komplex trafik.

Dinobus från Litauen introducerar en eldriven flygplatsbuss – troligen i samarbete med King Long. Bild: Dinobus.

Litauen: Det litauiska företaget Dinobus lanserar en helt eldriven flygplatsbuss, avsedd att gå i trafik inne på flygplatser och transportera passagerare mellan gater och flygplan.

Dinobus´ flygplatsbuss är cirka tre meter bred. Bild: Dinobus.

Företaget är åtminstone här i Sverige tämligen okänt i bussbranschen men ingår i ett företag som har global verksamhet i flygbranschen, Avia Solutions Group. Det är ett företag med mycket bred verksamhet i flygbranschen, bland annat uthyrning av flygplan med besättningar, ramparbete på flygplatser, incheckning och gatepersonal, fraktflyg, konsulttjänster med mera. Företaget äger 123 jetplan.

Dinobus Pure Electric Airport Bus är en fjorton meter lång och cirka tre meter bred buss med tre breda dörrar på vardera sidan. Bussen kan ta upp till 120 personer, men har bara åtta sittplatser och en rullstolsplats. Motorn kommer från Voith och karossen är i aluminium. Bussen är utrustad med ett 210 kWh batteripaket med litiumjärnbatterier från CATL och uppges ha en räckvidd på 150 kilometer på en laddning. Det torde räcka mer än väl med tanke på de korta sträckor som det handlar om mellan gate och flygplan. Företaget erbjuder en åttaårig garanti för batterierna.

Dinobus har inte avslöjat några detaljer om produktionen, men på bilder från företaget syns bussen med en mängd bussar och även en fabriksbyggnad från King Long i bakgrunden.

Brittiska Alexander Dennis garanterar längre livslängd på sina elbussbatterier. Bild: ADL.

Storbritannien: Den brittiska busstillverkaren Alexandeer Dennis, ADL, lovar nu längre livstid för batterierna i sina elbussar. Bussar som körs i den krävande Londontrafiken ska klara sig med originalbatterierna under två avtalsperioder. I London är sju år en normal avtalsperiod sju år. Bussar som går i typisk landsortstrafik ska klara 20 år med endast ett batteribyte.

Den längre livstiden garanteras av ADL för företagets nya generation elbussar. På dubbeldäckaren Enviro 400EV garanterar Alexander Dennis en kapacitet på 1,6GWh under åtta år med ett batteri på 472 kWh eller 1,2 GWh med ett batteri på 354 kWh. På den mindre Enviro 100EV garanteras en kapacitet på 1,2 GWh om bussen är utrustad med batteripaket på 354 kWh, alternativt 800 000 kWh med ett batteripaket på 236 kWh.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)