Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Största bränslecellsordern någonsin; Lanserar bussbatterier med femton års livslängd; Keolis byter biogas mot el.
Polen: Det kanadensiska företaget Ballard är en av de stora globala leverantörerna av bränsleceller för tunga fordon. Nu har Ballard fått sin största order hittills på bränslecellsmoduler. Ordern gäller 1 000 bränslecellsmoduler till bussar för kollektivtrafik. Beställare är den polska busstillverkaren Solaris som är marknadsledande i Europa när det gäller bränslecellsbussar.
Ordern omfattar cirka 300 bränslecellsmoduler som Solaris tidigare beställt men som nu kompletteras med eftermarknadsservice och garantier samt cirka 700 bränslecellsmoduler inklusive eftermarknad och garantier.
Ordern från Solaris är den största bränslecellsordern i Ballards historia. Ungefär 80 procent av ordern gäller bränslecellsmoduler för tolvmetersbussar medan de övriga är avsedda för 18-meters ledbussar. Leveranserna inleds i år och ska avslutas under 2027.
Bränslecellsbussar från Solaris med bränsleceller från Ballard är nu i trafik i 22 europeiska länder.
Kina: Den kinesiska busstillverkaren Yutong och den likaledes kinesiska batteritillverkaren CATL har lanserat ett batteripaket för elbussar och ellastbilar med en uppgiven praktisk livslängd på upp till femton år eller 1,5 miljoner kilometer. Batteriet uppges också klara 1 000 laddningscykler utan att förlora kapacitet, rapporterar kinesiska CnEVPost.
Yutong har också presenterat ett batteri med en livslängd på tio år och en miljon kilometer.
Yutong och CATL har ett tioårigt strategiskt samarbetsavtal.
Danmark: Nordjyllands Trafikselskab (NT), som är huuvdman för kollektivtrafiken i nordligaste Danmark, har tilldelat Keolis busstrafiken mellan Fredrikshamn och Ålborg med trafikstart i augusti i år. Trafiken ska köras med sex elbussar som ersätter tidigare biogasbussar på linjen. Keolis utrustar nu sina depåer i de båda städerna med infrastruktur för nattladdning av elbussarna. Depåerna har vardera plats för tio bussar.
Linjen är cirka sju mil lång. Kontraktet är på tio år med sex optionsår.
Keolis har varit verksamt i Danmark sedan år 2 000 och har där mer än 1 400 medarbetare, drygt 400 bussar i åtta städer och driver dessutom två spårvägssystem. Dessa finns i Århus och Odense.
Lämna ett svar