Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart för Mohlins i Hälsingland

Det är nu, efter domstolsprocess, klart att Mohlins Bussar vinner busstrafiken i Hälsingland. Foto: Mohlins Bussar.

Det är nu klart att det blir Mohlins Bussar som från juni 2025 får i uppdrag av X-trafik att driva regiontrafiken i Hälsingland. I upphandlingen av trafiken tilldelades Mohlins Bussar trafiken, men tvåan i upphandlingen, VR Sverige, begärde hos förvaltningsrätten i Falun att upphandlingen skulle överprövas men fick inte gehör hos domstolen. Upphandlingen innebär också en stor satsning på elbussar.

VR hävdade i förvaltningsrätten att Region Gävleborg i upphandlingen hade agerat ”på ett sätt som står i strid med bland annat grundläggande upphandlingsrättsliga principer”. Prisskillnaden mellan de två företagens bud var endast 166 000 kronor på ett anbud om mer än 215 miljoner om året..

Idag körs regionbusstrafiken i Hälsingland av Sambus AB som består av trafikföretagen Transdev Nord AB, Mohlins Bussar AB, Bollnäs Busstrafik AB samt Byberg & Nordin Busstrafik AB.

Det nuvarande avtalet gäller till och med 15 juni 2025.

– Vi har mycket goda erfarenheter utifrån vårt nuvarande samarbete med Mohlins Bussar och ser fram emot att fortsätta att utveckla trafiken i Hälsingland tillsammans med dem, säger Andreas Eriksson, avdelningschef på X-trafik.

Idag körs cirka 110 bussar i regiontrafiken i Hälsingland inklusive stadstrafiken i Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs. Helt nya bussar är beställda och kommer att implementeras succesivt från juni 2025 och under hösten. Stadstrafiken i Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs kommer till 100 procent att köras med elbussar, regiontrafiken kommer att köras till 75 procent med elbussar och i övrigt med bussar som drivs med biodiesel.

Värdet för det tioåriga avtalet är cirka tre miljarder kronor.

Omkring fyra miljoner resor per år görs med regiontrafiken i Hälsingland.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)