Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL får hård kritik för bussupphandlingar

SL får hård kritik från Nobina och Keolis för sina kommande upphandlingar av busstrafik i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafik-jättarna Nobina och Keolis riktar hård kritik mot den upphandling av busstrafik som SL, trafikförvaltningen i Region Stockholm, inledde för ett par veckor sedan. Upphandlingen gäller tre stora trafikavtal: innerstadstrafiken i Stockholm och på Lidingö, vidare trafiken i Järfälla och Upplands Bro samt Södertälje och Nykvarn. Enligt de båda företagen innebär upplägget av avtalen att riskerna för bussföretagen ökar, något som också gör trafiken dyrare.

I ett brev till politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm varnar Nobina Sveriges vd Martin Pagrotsky och Keolis Sveriges vd Mikael Wågberg för att upphandlingarna kommer att resultera i färre turer, dyrare trafik och en minskad marknadsandel för kollektivtrafiken.

Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Som bussmagasinet tidigare rapporterat innebär de nya avtalen att SL ska bestämma mer över trafiken än idag och operatörerna mindre när avtalen får betydligt mer karaktär av produktionsavtal.

– Trafikförvaltningen har valt att upphandla busstrafik på ett sätt som går på tvären med det beslut trafiknämnden har fattat. De nya trafikavtalen skulle innebära försämringar av kollektivtrafiken för resenärerna i Stockholmsregionen över många års tid, skriver Martin Pagrotsky och Mikael Wågberg.

De anser att ersättningsmodellen i upphandlingarna bland annat innebär att trafikföretagen måste ta oproportionerligt stora affärsmässiga risker.

Ett stort problem är, skriver de båda vd:arna, att SL bara vill ge företagen ersättning för det antal kilometer de kör med bussarna.

– Så kan man inte öka kollektivtrafikens marknadsandel. Istället skapar modellen incitament att minska trafiken där resandet är som störst, i tätorterna, och och öka resandet där medelhastigheten är högre och man därmed får lägre kostnader per kilometer.

Resonemanget bygger på att det i Stockholmstrafiken ofta uppkommer trängsel och förseningar som avtalen inte tar hänsyn till.

Mikael Wågberg, vd, Keolis Sverige. Foto: Keolis.

”Mycket olyckligt”
– Vad som nu håller på att ske är därför mycket olyckligt för Stockholmsregionens kollektivtrafikresenärer, skriver Pagrotsky och Wågberg och fortsätter:

– I områden med mycket tätort och mycket trafik som Innerstaden, Lidingö, Järfälla och Södertälje stad styr alltså de nya upphandlings-förutsättningarna mot att minska resandet i kollektivtrafiken. Om inte ersättning finns också för fordon och timmar ges inte trafikoperatören några drivkrafter att utveckla trafiken där resenärsunderlaget är som störst.

Mikael Wågberg och Martin Pagrotsky varnar också för att de frivolymer som SL vill ha i avtalen skapar stora risker och höjer kostnaderna för trafiken. Med frivolymer menar de hur mycket utbudet av trafik ökar utan att SL måste förhandla med operatörerna. I Stockholms innerstad får operatören komma till förhandlingsbordet först när utbudstimmarna ökar med mer än 40 procent under ett kalenderår.

– I Stockholms innerstad, där framkomligheten är som mest utmanande, innebär det i klartext att en trafikoperatör förväntas räkna med risken att förlora 100 –1 50 miljoner kronor i ökade kostnader under ett år innan vi har rätt att förhandla om justerad ersättning. Det gör anbuden dyrare, skriver de båda företagsledarna.

De anklagar också SL för att smita från sitt ansvar för en samverkan med väghållarna när det käller busstrafikens framkomlighet och istället lägga ansvaret för framkomligheten på bussföretagen.

Problem med bussar
I brevet tar Martin Pagrotsky och Mikael Wågberg även upp tiden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart som ett problem. De varnar för att det finns en risk för att det inte går att få fram nya bussar i tid. Ett av avtalen har kortare uppstartstid än 18 månader och även de andra avtalen har en kort uppstartstid.

– Idag råder 18 – 24 månaders leveranstid för nya elbussar, och sådana krävs i avtalen.

– Nu krävs ett omtag av SL i de här upphandlingarna, samtidigt som SL gör klart för politikerna i trafiknämnden på vilka risker det finns med att inte agera. Vi har i olika sammanhang försökt uppmärksamma trafikförvaltningen på att ersättningsmodellen står i konflikt med målen. Men vi känner oss också tvungna att peka på hur detta går i konflikt med det beslut om affärsinriktning som har fattats i trafiknämnden, skriver de båda vd:arna och varnar:

– Om inte förutsättningar ändras för att skapa en mer balanserad kravställning med realistiska förväntningar så finns det en risk för att både befintliga och nya trafikoperatörer avstår från att delta i upphandlingen.

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Minsta möjliga insats till mesta möjliga förtjänst? Kanske är tiden med att skära guld med täljkniv över? Nya tider nya seder? En sak är dock klar, att politikerna inte kommer att se till att kollektivtrafiken blir bättre och billigare i framtiden!
    Är det någon som överhuvudtaget tycker trafiken fungerar bättre eller blivit billigare sedan upphandlingarna startade för 30 år sedan? SL i egen regi versus multinatioenlla bussbolag, ja vad är bäst för resenärerna, och personalen!
    Om spelreglerna ändras får man anpassa sig eller hoppa av. Ja ingen tvingar något bussbolag att lägga ett anbud? Men utan avtal inga pengar? Men kanske ska man sluta lägga lägsta möjliga anbud utan lägga ett anbud för den verkliga kostnaden? Må bästa bolag vinna, inte det billigaste!
    Men som sagt, vinsten är viktigare än att skapa världens bästa kollektivtrafik för resenärerna och världens bäsat BBA för personalen?

  2. Håller med dig Robert Alf! Jag brukar säga att på de 40+år som jag kört så är det bara bussarna som blivit bättre. Vi förare får det bara sämre,

  3. Kan bara instämma i kommentaren. Bolagen gör sig i detta bara löjliga. De fanns i stort sett inte före det att upphandlingshysterin började och deras affärsidé bygger ju egentligen mest på att skinna det allmänna. Tveksamt om kollektivtrafik eller annat blivit så mycket bättre. Snarare betalar samhället nog mer för mindre för någonstans måste ju bolagens vinster tas ifrån.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)