Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Många yrkesförare tror att de kommer att lämna yrket

Många buss- och lastbilsförare i Stockholms län tror inte att de av hälsoskäl kommer att vara kvar i yrket om två år. Foto: Ulo Maasing.

Många buss- och lastbilsförare i Stockholms län är tveksamma till om de kommer att orka jobba kvar i sitt yrke. Hela 52 procent av de kvinnliga och 38 procent av de manliga buss- och lastbilsförarna är tveksamma till att de jobbar kvar om två år på grund av sin hälsa. Det visar en ny rapport från Centrum för arbets- och miljömedicin (CAMM) i Region Stockholm. Rapporten bygger på Region Stockholms folkhälsoenkät 2021. Den särredovisar dock inte buss- och lastbilsförare var för sig utan för samman dem i en enda yrkesgrupp.

Undersökningen bekräftar bilden att förarkåren är en åldrande yrkeskår, både när det gäller män och kvinnor. Två tredjedelar, 66 procent, av de manliga buss- och lastbilsförarna är 50 år eller äldre. Av de kvinnliga förarna är 60 procent 50-plussare.

Undersökningen visar också tydligt att det till stor del är personer som är födda utanför Norden som håller transportsektorn rullande. Nästan varannan manlig buss- och lastbilsförare (49 procent) är född utanför Norden. Av de kvinnliga förarna är 55 procent födda utanför Norden.

31 procent av förarna uppger att de har ont i nacken, skuldrorna eller i nedre delen av ryggen ett par dagar i veckan eller oftare. Siffran för de kvinnliga buss- och lastbilsförarna är dock betydligt högre – 47 procent.

Att förarjobbet sliter på hälsan framgår också av rapporten. Mer än hälften av de kvinnliga buss- och lastbilsförarna, 52 procent, säger att de av hälsoskäl är tveksamma till om de kan jobba kvar i sitt nuvarande yrke om två år. Därmed är de kvinnliga förarna den yrkesgrupp av alla i rapporten där tveksamheten om framtiden är störst.

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Så vad tänker arbetsgivarna göra åt det här, förutom att gnälla över förarbristen som de inte förstår anledningen till?

  2. Tänker som min dotter sa vid 10års ålder.
    Pappa du har inget riktigt jobb.
    Vad säger du, mitt jobb är jätteviktigt
    stort ansvar för alla om bord.
    Näe du håller bara i ratten det har jag sett!!!!!!!!
    Det är väl ungefär så man tänker?
    de behöver dessutom inte tjäna så mycket.

  3. Många många människor behöver sin bussförare.
    Men en bussförare behöver inte stanna vid sin ”fest”.
    Bara man ser hur många som kört buss i Sverige och som nu gör något annat så borde ju var och en begrip att något borde göras?
    Siffrorna är kanske runt 240 000 som har eller har haft D-körkort, och bara 24 000 som kör buss idag.
    Jag orkade själv inte ända fram till pensionen, (66 år), utan efter 50 år och 2 månaders arbete, varav 40 år i en buss, tog jag ut pension och får ta smällen med en lägre pension. Om nu det märks när pensionen efter 50 års hårt och hederligt arbete bara är 58% av den sista lönen, ja hur tror någon att en 42% lönesänkning fungerar?
    Nå, hade arbetsgivaren kunnat ge tjänster efter ålder, så hade jag kunnat jobba kvar. Men när man bara erbjuds delade tjänster, 13 h omlopp och 9 h arbetstid varje dag, utom en enda dag för att kompensera den ”planerade övertiden” så orkar inte f-n själv vara kvar i bussbranschen!!!
    Tänk om och gör rätt, annars finns inga bussförare kvar imorgon, och utan förare får bussbolagen definitivt ingen vinst alls, och vad värre är så kommer många resenärer inte dit de ska och har betalat för. Politikerna bör nu genast ta sitt ansvar, för det var ju de som införde upphandlingen för 30 år sedan och därmed startade försämringen av bussförarnas avtal och villkor! Ja, inte bara bussbranschens ledning behöver skämmas i allmänhet, utan även politikerna i synnerhet!!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)