Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL inleder storupphandlingar –  380 nya elbussar

En av 29 elbussar i SL-trafiken idag – men nu storsatsar SL på el. Foto: Ulo Maasing.

Omkring 380 nya elbussar ska sättas in i Stockholmstrafiken från augusti 2026. Det är ett av inslagen i tre stora upphandlingar av busstrafik som SL snart ska inleda. Men redan i höst börjar en storskalig elektrifiering av busstrafiken i Storstockholm. Samtidigt står det klart att de drastiska nerdragningar av kollektivtrafiken som SL är i färd med att genomföra inte är tillfälliga utan kommer att gälla i åratal framöver.

Idag finns bara 29 elbussar i SL-trafiken, men redan i höst ska ytterligare 190 sättas i trafik av Keolis i Solna, Sundbyberg, Sollentuna och Bromma. Kommande vinter blir det ytterligare 200 elbussar i Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort.

Men trafikpolitikerna i Region Stockholm ska på tisdag fatta beslut om tre nya, stora upphandlingar av busstrafik. Trafikstarten är 2026 och SL siktar där på 100 procent elbussar. Det innebär ytterligare 380 elbussar i SL-trafiken.

Mer för SL att säga till om
Ett av de paket som ska upphandlas omfattar Järfälla och Upplands-Bro där det nuvarande avtalet löper ut i augusti 2026. Idag körs trafiken av Nobina.

Det andra paketet gäller busstrafiken i Södertälje och Nykvarn. Äv en där löper det nuvarande avtalet ut i augusti 2026. Till skillnad mot idag ska det nya avtalet få mer karaktär av ett produktionsavtal. SL ska alltså bestämma mer över utbudet än idag och operatören mindre.

Det nuvarande trafikavtalet med Nobina är fullt ut ett så kallat VBP-avtal. Hela ersättningen till operatören bygger på antalet validerade betalande påstigande. I det nya avtalet ska bara 30 procent av ersättningen till operatören bygga på VBP medan 70 procent är ren produktionsersättning.

Det betyder att SL även i Södertälje/Nykvarn går över till samma modell som redan idag gäller i Järfälla och Upplands-Bro.

Ett av de trafikområden som SL ska upphandla är Stockholms innerstad och Lidingö. Foto: Ulo Maasing.

Stockholms innerstad
Det tredje paketet gäller busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö. Idag körs trafiken av Keolis.

Även här minskar operatörens frihet att bestämma över trafikens omfattning och upplägg. Idag bygger ersättningen till 50 procent på VBP och till 50 procent på en fast ersättning, baserad på produktion. Det är en modell som SL inte anser har fungerat särskilt bra av flera anledningar. I det nya avtalet ska det finnas en klart uttalad process där SL varje år beställer trafik vilket minskar operatörens frihet.

Redan i fjol drog Keolis ner på busstrafiken i innerstaden. Samtidigt rasade kundnöjdheten. SL har beslutat om nya kraftiga nedskärningar i år och räknar med att den nerskurna trafiken ska gälla även när de nya trafikavtalen börjar gälla. Stockholmarna får alltså räkna med en sämre kollektivtrafik ett antal år framöver.

Politikerna i Region Stockholms trafiknämnd ska på tisdag också fatta beslut om att inleda en upphandling av pendeltågstrafiken. Där fick MTR nyligen sparken av SL och SJ tog över på ett tvåårigt nödavtal, men det löper bara fram till mars 2026. Sedan måste ett nytt avtal finnas på plats.

Taggat som: , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Are there already any tenders planned for the necessary charging infrastructure and if yes, where?

  2. När SL ska skriva nya avtal med trafikoperatörer, de skulle vara jättebra att kräva:
    att busarna körs fram och ta emot trafikanter minst 1 minut före avgång för att skulle åka i tid från starhållplats, om inte, betala vite till SL.

    • Buss förarna blir stressade, på Keolis, stressa inte, tänk på dig….

Trackbacks

  1. 380 elbussar börjar köra i Stockholm - Grow Sverige

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)