Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Miljözoner måste vara möjliga att efterleva – fler överklagar miljözon 3 i Stockholm

AnnaGrönlund: Därför överklagar bussföretagen Stockholms stads beslut om miljözon 3. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag överklagar nu Stockholms stads beslut att vid årsskiftet införa miljözon 3 i delar av Stockholms City. Tidigare har moderaterna i Stockholms stad överklagat beslutet som nu också överklagas av flera aktörer i besöksnäringen.

– Miljözoner måste vara möjliga att efterleva. Så är inte fallet med de regler som är på väg att införas i Stockholms city. Därför överklagar vi Stockholms stads beslut om att införa en miljözon klass 3, skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i onsdagens SvD.

– Sedan våren 2023 har Sveriges Bussföretag försökt föra en dialog med politiker och tjänstemän i Stockholms stad om planerna på miljözon 3, skriver Anna Grönlund.

Hon pekar på att det idag i princip inte finns turistbussar som klarar kraven för miljözon 3. Där får endast bussar som drivs med el, vätgas, laddhybrider eller biogas köra.

– Därför är det med kraftig oro och stor förvåning vi har följt Stockholms stads underliga process med miljözon klass 3, som riskerar att lamslå busstrafiken, skriver Anna Grönlund.

Efterlevnad
Hon betonar att bussföretagen inte har några principiella invändningar mot miljözoner.

– Men de måste vara möjliga att efterleva för dem som vistas och har verksamhet inom zonen. För stadsbussar är reglerna möjliga att efterleva. Men av landets 1 795 turistbussar klarar endast en handfull kraven, av dem en enda elbuss.

Anna Grönlund reagerar också på uttalanden från Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) om att det är ”ett ansvar för transportörerna att lösa detta”.

– Det ansvar som Lars Strömgren vill lägga på dessa företag, som ofta är små- eller medelstora, är att lösa bristen på fordon på den globala fordonsmarknaden, skriver Anna Grönlund.

– Hanteringen i Stockholm har präglats av en politisk vilja av att vara först med ett införande, snarare än en ambition av att lösa verkliga problem.

Jonas Siljhammar, Visita. Foto: Visita.

Fler överklagar
Tidigare har, som vi rapporterat, moderaterna i Stockholm överklagat beslutet om införande av miljözon 3 i delar av Stockholms city.

Även branschorganisationerna Visita och Svensk Handel överklagar nu beslutet om att införa miljözon 3. De båda orgnisationerna företräder tillsammans 15 000 företag inom handel och besöksnäring.

I överklagandet skriver de båda organisationerna bland annat att Stockholms stad har gjort en felaktig tolkning av inom vilka områden som miljözon klass 3 kan införas.

– Även om överklagandet gäller Stockholm är det viktigt att vi får klarhet i regelverken. Vi vill inte att näringslivet och dess företag hamnar i en situation där 290 kommuner ges möjlighet till egna tolkningar av hur miljözon klass 3 får beslutas, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

– Införandet av miljözon klass 3 får stora effekter på näringslivets verksamheter i relation till de starka intressena av konkurrensneutralitet och förutsebarhet. Något som kan leda till förlorade arbetstillfällen och skada våra stadskärnor. Därför väljer Svensk Handel och Visita att överklaga, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Fortfarande…vill man så går det!

    Det finns ett antal batteribussar i turisttrafik som kan användas alldeles utmärkt för transferkörningar inom Stockholm – det krävs bara lite mer planering.
    En tvåaxlig går ca 350km och en treaxlig upp till 500km, ner mot hälften under extrema vinterförhållanden – men fortfarande tillräckligt för att täcka transferkörningar eller sightseeing inom Stockholm.

    Man hade kunnat beställa ovanstående bussar för längesen när man visste detta var på gång, men istället sitter man med armarna i kors och gör inget åt det.

    De gator som turistbussar kör på inom zonen är Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan, Döbelnsgatan/Malmskillnadsgatan – knappast några fler – och detta går lätt att undvika. Döbelnsgatan kör man nästan aldrig på.

    Ang. hotell är det egentligen bara Nobis på Norrmalmstorg som blir svårare att komma till – men med en lastzon någonstans på Hamngatan i närheten så är det problemet löst. Kanske man borde lägga energin på sådant än att tycka att hela Stockholms turistnäring blir en katastrof på grund av detta i termer av turistbusskörande.

    Om Anna Grönlund pekar på att det inte finns några turistbussar som klarar kraven…i princip…vad det nu innebär så är hon direkt okunnig. Det finns flera märken man kan köpa. Förslaget är att hon åker till Norge och kollar kanske?

    • Hej Uffe,
      Sveriges Bussföretag har arbetat med frågan om miljözon klass 3 sedan Stockholms stad presenterade sitt uppdrag till Trafikkontoret. Inledningsvis skulle även Gamla stan omfattas, och jag tror att alla kan enas om att det hade haft en omfattande påverkan på turist- och beställningstrafiken med buss i Stockholm. Genom, bland annat, vårt arbete i frågan backade staden, och ändrade till att enbart en del av Stockholms city skulle utgöra miljözon klass 3. Värt att beakta är att staden redan nu utreder en utvidgning, innan den första zonen har trätt i kraft, och utan att utvärdera dess påverkan.

      Sveriges Bussföretag är inte principiellt emot miljözoner, men anser att de ska vara väl utredda, möjliga att efterleva och att grundlig utredning av deras effektivitet ska göras innan beslut fattas.

      Vi anser generellt att processen kring utredningen har präglats av en brist på dialog med de företag som påverkas. Avseende tillgängligheten på elturistbussar kan man konstaterar att av 1795 klass III bussar var det enbart 1 som var eldriven förra hösten (vilken inte användes i turist- och beställningstrafik, utan linjetrafik i Norrbotten). Det finns vissa alternativ på marknaden, men de företag som bedriver denna typ av verksamhet är ofta små- eller medelstora företag. En investering i ett nytt fordon är ett stort beslut, och avskrivningstiden på fordonen är uppemot 10 år. Ett beslut om att införskaffa ett nytt fordon är därmed inget som görs lättvindigt.

      Bortsett från detta är det fler företag som även använder sina bussar i upphandlad trafik. Allt fler upphandlande myndigheter ställer sociala hållbarhetskrav, som innebär att bussar eller batterier tillverkade i högriskländer (Kina, Turkiet och Egypten) inte får användas. Detta begränsar möjligheten att nyttja fordonen, vilket skapar ytterligare hinder särskilt för små- och medelstora företag.

      Du skriver även att det har funnits gott om tid att beställa en buss som får trafikera miljözonen. Efter pandemin har leveranstiderna på en ny buss förlängts avsevärt, och beskedet om miljözonen kom först i december 2022. Förslaget om omfattningen presenterades i december 2023. Beslut fattades i kommunfullmäktige i maj 2024. Med tanke på dagens leveranstider, och hur stort beslut detta utgör för företagen kan det inte sägas vara en god tid för att göra en sådan investering.

      Miljözonen ska som jag skrev utvidgas, och vi anser att det är viktigt att få klarhet i på vilka grunder en kommun får införa en miljözon. Ett flertal organisationer har nu överklagat beslutet, vilket vittnar om den bristfälliga utredning och förankring som ligger bakom beslutet. Nu kommer frågan att hanteras av Förvaltningsrätten i Stockholm, och vi får då klarhet i vad som gäller.

      Johan Dufva
      Näringspolitisk expert
      Sveriges Bussföretag

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)